Kohalikku kütust kasutav kaugküte on odavam ja jätab raha piirkonda
21.11.2013
EESTI PÄEVALEHT (erileht): Peaaegu kõige odavam kaugküte on asulates, kus kasutatakse kütmiseks turvast ja hakkpuitu. Heaks näiteks on Lavassaare katlamaja, kus soojusenergia tootmiseks kasutatakse ainult turvast. Tartus ja Pärnus on investeeritud koostootmisjaamadesse, milles kasutatakse nii tarvast kui ka hakkpuitu.
Miks on aga nii, et me saame kahe käe sõrmedel üles lugeda need kohad, kus kasutatakse odavaid energia-liike? Turvas on ju ressurss, mis meil on omast käest võtta – turbaalad hõlmavad Eesti territooriumist 1,2 miljonit hektarit ehk 22,5% maismaast. Turvast võiks ju palju rohkem kasutada soojusenergia tootmiseks, ometi seda ei tehta.
Fortam Eesti AS-i ja Fortum Tartu AS-i juhatase esimees Margo Külaots ütleb, et turba kasutamisel oleks efekti piirkondades, kus täna kasutatakse kalleid kütuseid ja saab üle minna kallilt õlilt odavale turbale või puidule.
Miks on Eestis kaugküttehinnad niivõrd erinevad?
Soojahind sõltub peamiselt kasutatavast kütusest, madalam soojahind tuleb hakkpuidust ja turbast ning kallim gaasist ja õlist. Kaugküttest veel kallim on elektriga kütmine. Kaugküttehindade erinevus on näha ka lisatud graafikult – kui Narvas suurte elektrijaamade odav jääksoojus välja jätta, siis on madalama soojahinnaga piirkondades kütusena kasutusel just valdavalt hakkpuit ja turvas. Kütusena hakkpuitu ja turvast kasutava kaugkütte hinnad on enamasti madalamad nii elektriküttega kui ka kõikvõimalike soojuspumpadega toodetava soojuse hindadest.
Gaasiga kütmine on turba ja puiduga kütmisest umbes kolmandiku võrra kallim. Võin tuua Tartu näite, seal säästab kohalike kütuste kasutamine võrreldes gaasiga kütmisega tartlastele u 10 müjonit eurot aastas. Lisaboonuseks pürkonnale on see, et Tartu kulutab kohalike kütuste ostule samuti u 10 miljonit eurot ning need tulevad samuti peamiselt Tartu piirkonnast, seega jääb see kütuseraha Tartu ümbrusse.
Miks osas asulates on mindud turba ja puidu teed ja teistes mitte?
Eks palju ole kinni mugavuses ja julgematases võtta riske, sest turbale või puidule üleminekuks on vaja investeerida. Teisalt, odavamate kütuste kasutamist pole toetanud ka seadusandlus – ettevõtjal puudub stiimul hakata turvast või puitu kasutama, sest sellest ei sõltu tema teenistus. Kui soo-jaettevõte saaks hinna langetamise korral hakata natuke rohkem teenima, ja saadav võit läheks jagamisele tarbija ja ettevõtja vahel, siis kahtlemata huvi odavamate kütuste kasutamise vastu suureneks. Loodame, et uues ettevalmistatavas kaugkütteseaduses need stiimulid ka sätestatakse.
Paljudes kohtades tehti õige valik kohe 1990-ndate alguses, kui valitses masuudipuudus. Käivitajaks oligi vaesus ja kütusekriis, mille sunnil hakati kasutama kohalikke kütuseid ning rajama efektiivsemaid uusi katlaid ja kasutama tänapäevaseid keskkonnasõbralikke tehnoloogiaid, abiks olid tollased välislaenuprogrammid. Neis kohtades on tänagi soojahinnad madalad ja jätkub raha ka investeeringuteks ja soojatrasside korrastamiseks. Näiteks kohtades, kus Fortam Eestis tegutseb, on see täpselt nii läinud – algul mindi nii Täitas kui ka Pärnus kohalikule kütusele just häda sunnil, hiljem said rajatud tänapäevased efektiivsed koostootmisjaamad ning praegu on tehnika uus ja ka hind madal.
Kus peaks turbaenergeetikat arendama, et see tarbijale kasulik oleks?
Turba kasutamisel oleks efekti just piirkondades, kus täna kasutatakse kalleid kütuseid ja saab üle minna kallilt õlilt odavale turbale või puidule. Seal, kus juba kasutatakse valdavalt turvast ja puitu, ei anna uue turbakatla rajamine mingit efekti või viiks isegi kütte elanikele kallimaks.
Mis eeliseid või puudusi turbaküttel veel on?
Üks kindlaid eeliseid lisaks madalale hinnale on kindlasti ka kohaliku puidu- ja turbatööstuse toetamine. Turvast ei ole mõistlik kaugelt vedada, seega saavad tarbavarumisel tööd sama piirkonna elanikud, kütuse eest makstav raha jääb ringlema turbaga kütva asula lähedusse, mitte ei maksta importkütuse eest välismaale.
Üheks plussiks on asjaolu, et talvel kütmiseks kasutatav turvas toodetakse suvel valmis ja seda on võimalik lattu varuks jätta. Nü on turba puhul juba sügisel teada, kui palju kütust talveks olemas on ning mis on selle kütuse hind, sest turba tootmiskulud on juba kaetud – seega on talveks vähem üllatusi nii soojatootjale kui ka -tarbijale. Gaas ja vedelkütused on hinnavalemitega seotud aga maailmaturu hindadega, näiteks naftariikides võivad mõne sõjalise kriisi puhkedes hinnad mõne nädalaga mitmekordistada – seda on varem juhtunud ja võib ka edaspidi juhtuda.
Võrreldes puiduga on turba puhul puuduseks see, et tarvast ei peeta taastavaks kütuseks, seega pole turba ka sutamine nii keskkonnasõbralik ning lisaks tuleb suures mahus turbaga kütjatel osta tarbapõletamiseks vajalikke CO2 kvoote.
Teisalt on Eestis mitmeid mahajäetud turbatootmisalasid, mida on kaevandamisega nõukogude ajal rikutud ning kus oleks just mõistlik ja säästlik olemasolev turbakiht lõpuni kaevandada ning seejärel raba korrastada.
Kas seda ohtu ei ole, et ühel hetkel hakkavad turbahinnad pööraselt tõusma ja turbaga kütmine muutub teistest kütteliikidest kallimaks?
Siin on hea toetuda Soome kogemusele. Soomes on juba pikka aega turvast katlamajades kasutatud ning turba hind on aastakümneid olnud äärmiselt stabiilne. Loomulikult sõltub turba tootmiskulu mootorikütuse hinnast, samas on suur osa katlamajja jõudva turba hinnast seotud turbatootmisala ettevalmistustööga. Kui see on tehtud, siis on see osa turba hinnast pikaks ajaks lukus ja suurendab tur-bahinna stabiilsust.
Riski vähendab ka asjaolu, et turvast ja puitu põletatakse samas katlas. Kui turba hind peaks puidu omast kallimaks minema, võib hakata kohe, ilma uut katlamaja rajamata, hakata sealsamas hakkpuitu põletama. Tegelikult kõiguvad puidu ja turba hinnad ka praegu teineteise suhtes, lisaks mõjutavad kütusevalikut CO2 kvootide hinnad ning nii kasutavadki soojaettevõtted sageli kateldes hakkpuidu ja turba segu teatud vahekorras.
ÜKS KÜSIMUS
Miks ei ehitata katlamaju kohalikele kütustele ringi?
Matti Puuronen, AS-i Tootsi Turvas juhatuse esimees:
Praegune seadusandlus ei soodusta kohalikele kütustele, s.o turbale või hakkpuidule üleminekut. Soojaette-võtja ei saa sellest mingit kasu, võidaks üksnes tarbija. Aga ettevõtja teenib oma kasumi, seadusega lubatud 8% ka siis, kui katlamaja töötab kütusel, mis teeb sooja lõpphinna tarbijale väga kalliks.
Lahendus oleks selles, kui kodumaise kütusega kütmise korral võimaldaks seadus soojatootjal teeninda suuremat kasumit kui 8%, jälgides, et sooja lõpphind tarbijale langeks ja jääks madalamaks kui kaugkütte keskmine hind.
Kohalikule küttele üleminekust peaksid võitma mõlemad – nii soojatootja, kes saab suurema kasumi, kui ka tarbija, kellele toasooja hind muutub odavamaks.