EMK põhikiri

Sihtasutus Erametsakeskus põhikiri

1. Üldsätted
1.1. Sihtasutuse Erametsakeskus lühendatud nimi on EMK, inglise keeles Foundation
Private Forest Centre.
1.2. EMK asukoht on Tallinn, Eesti Vabariik.
1.3. EMK on eraõiguslik juriidiline isik, mille asutaja on Eesti Vabariik ning asutajaõigusi
teostab Keskkonnaministeerium (edaspidi asutaja). Asutajal on kõik seadusest
tulenevad sihtasutuse asutaja õigused ja kohustused, millest tulenevate ülesannete
täitmisel esindab riiki minister.
1.4. EMK on riigivaraseaduse mõistes riigi sihtasutus.
1.5. EMKl on oma sümboolika, eelarve ja pangakonto.

2. EMK eesmärk ja ülesanded
2.1. EMK eesmärk on tagada jätkusuutliku ja keskkonda kaitsvale metsamajandamisele
tugineva erametsanduse arendamine sealhulgas seadustes ning riiklikes strateegilistes
dokumentides ja välisabi programmides sätestatud erametsanduse arengusuundade
elluviimine.
2.2. EMK põhiülesanded on:
2.2.1. erametsanduse ja metsandusvaldkonnaga seonduvate riiklike toetuste ja
kompensatsioonide andmise korraldamine;
2.2.2. metsandusprojektide ja -programmide ettevalmistamine, rakendamine ja rahastamine;
2.2.3. erametsandusega seonduva informatsiooni kogumine, süstematiseerimine, analüüs ja
avaldamine ning täiskasvanute koolitus metsandusega seotud valdkonnas;
2.2.4. ettepanekute esitamine metsanduse ja maaelu korraldamist käsitlevate strateegiliste
arengudokumentide ja õigusaktide ettevalmistamisel;
2.2.5. koostöö arendamine riigi ja kohaliku omavalitsuste asutustega ning teiste isikutega,
samuti välisriikide sarnaseid ülesandeid täitvate institutsioonidega erametsanduse
arendamisega seonduvates küsimustes.

3. Asutaja ja Vabariigi Valitsuse pädevus
3.1. Asutaja peab tagama äriseadustiku, sihtasutuse seaduse ja muude õigusaktidega
temale pandud õiguste ja kohustuste täitmise, määratlema riiklikest arengukavadest ja
muudest dokumentidest tulenevalt EMK strateegilised eesmärgid ning kontrollima ja
hindama nende saavutamist.
3.2. Asutaja võib üksnes Vabariigi Valitsuse volituse alusel seaduses sätestatud korras
oma pädevuse piires otsustada:
3.2.1. EMK jagunemise, lõpetamise või teise sihtasutuse ühinemise;
3.2.2. EMK poolt äriühingus olulise osaluse omandamise või võõrandamise või teise
sihtasutuse asutamises osalemise.
3.3. Asutaja ettepanekul võib Vabariigi Valitsus anda juhiseid ja suuniseid ka põhikirja
punktis 3.2. nimetamata küsimustes. Vabariigi Valitsus teeb nimetatud otsused asutaja
ettepanekul. Küsimuse arutelu võib algatada ka teine Vabariigi Valitsuse liige.
3.4. Riigi osalusel asutatud sihtasutus osaleb, omandab ja võõrandab osalusi äriühingutes,
asutab teisi sihtasutusi, ühineb teise sihtasutusega või jaguneb üksnes asutaja otsuse
alusel.
3.5. EMK võib võtta laenu ja sõlmida kapitalirendilepinguid üksnes kõigi nõukogu
liikmete ühehäälse otsuse alusel.
3.6. EMK lõpetatakse või ühendatakse teise sihtasutusega riigi nõudmisel.
3.7. EMK-d ei või lõpetada või teise sihtasutusega ühendada ilma riigi nõusolekuta.

4. EMK juhtimine
4.1. EMK juhtorganid on nõukogu ja juhatus.

5. Nõuded juhtorgani liikme kandidaatidele
5.1. Juhtorgani liikmeks ei või valida, teha ettepanekut liikmeks valimise kohta ega
toetada hääletamisel sellise isiku kandidatuuri, kelle puhul on tegemist käesoleva
põhikirja punktides 5.2. ja 7.5. nimetatud isikuga või kes ei vasta järgmistele nõuetele:
5.1.1. oma ülesannete täitmiseks vajalike teadmiste ja kogemuste omamine, arvestades
juriidilise isiku tegevus- ning finantsvaldkonda;
5.1.2. võimelisus tegutseda temalt oodatava hoolsusega ning tema ametikohale esitatavate
nõuete kohaselt, lähtudes EMK eesmärkidest ja huvidest ning vajadusest tagada riigi
kui asutaja huvide tõhus kaitse.
5.2. Juhtorgani liikmeks ei või olla isik:
5.2.1. kelle süüline tegevus või tegevusetus on kaasa toonud isiku pankroti;
5.2.2. kelle süüline tegevus või tegevusetus on kaasa toonud juriidilisele isikule antud
tegevusloa kehtetuks tunnistamise;
5.2.3. kellel on ärikeeld;
5.2.4. kelle süüline tegevus või tegevusetus on tekitanud kahju juriidilisele isikule;
5.2.5. keda on majandusalase, ametialase või varavastase kuriteo eest karistatud;
5.2.6. kellel on EMKga seotud olulised ärihuvid, mis väljenduvad muu hulgas kuulumises
sellise äriühingu juhtorganisse, kes on selle eraõigusliku juriidilise isiku oluline
kaupade müüja või ostja, teenuste osutaja või tellija.
5.3. Põhikirja punktides 5.2.1.- 5.2.4. nimetatud piirangud kehtivad viis aastat pärast
pankroti väljakuulutamist, tegevusloa kehtetuks tunnistamist, ärikeelu lõppemist või
kahju hüvitamist;
5.4. Punktis 5.2.5. sätestatud keeld ei laiene isikutele, kelle karistusandmed on
karistusregistrist kustutatud.

6. Nõukogu liikme valimine ja tagasikutsumine
6.1. Nõukogu liikmete arvu määramisel tuleb lähtuda EMK eesmärkidest, varade mahust
ja majanduslikust olukorrast ning vajadusest tagada nõukogu ülesannete efektiivne
täitmine EMK tegevuse kavandamisel, korraldamisel ja juhatuse tegevuse üle
järelevalve teostamisel.
6.2. Nõukogu liikmed määrab ja kutsub tagasi asutaja oma otsusega seaduses sätestatud
korras.
6.3. Asutaja ja rahandusminister võivad kooskõlas põhikirja punktiga 5 valida või teha
ettepaneku valida nõukogu liikmeks üksnes sellise kandidaadi suhtes, kes esitab
kirjaliku kinnituse selle kohta, et ta on tutvunud õigusaktides eraõigusliku juriidilise
isiku juhtorgani liikme kohta sätestatud nõuetega, sealhulgas põhikirja punktis 9
nimetatud teavitamiskohustusega ning et ta vastab nendele nõuetele ja kohustub neid
järgima.
6.4. Nõukogu liikme kandidaat esitab asutajale järgmised andmed:
6.4.1. ees- ja perekonnanimi, isikukood või selle puudumisel sünniaeg, elukoha aadress ja
haridus;
6.4.2. täielik ülevaade viimase viie aasta töö- ja ametikohtadest koos tähtaegadega,
sealhulgas andmed osalemise kohta eraõigusliku juriidilise isiku juhtorganis;
6.4.3. viimase viie aasta andmed pankrotistunud või sundlõpetatud juriidiliste isikute kohta,
milles isiku osalus pankroti väljakuulutamise või sundlõpetamise hetkel oli suurem
kui 10 protsenti aktsia- või osakapitalist või mille nõukogu või juhatuse liige ta sellel
hetkel oli;
6.4.4. andmed karistusregistrisse kantud karistuste kohta;
6.4.5. andmed nende äriühingute kohta, milles isiku osalus andmete esitamise hetkel on
suurem kui 10 protsenti aktsia- või osakapitalist või mille juhtorganitesse ta kuulub,
näidates ära vähemalt aktsia- või osakapitali suuruse ja temale kuuluva osaluse
suuruse, viimase lõppenud majandusaasta tulude suuruse ja tegevusalade loetelu.

7. Nõukogu liikmed
7.1. Nõukogul on kuni seitse liiget.
7.2. Nõukogu liikme volituste tähtaeg on neli aastat.
7.3. Asutaja võib nõukogu liikme enne volituste tähtaja möödumist tagasi kutsuda.
7.4. Nõukogu liikmed valivad endi hulgast esimehe. Nõukogu esimees esindab nõukogu,
korraldab selle tegevust ja juhatab nõukogu koosolekuid.
7.5. Nõukogu liikmeks ei või olla:
7.5.1. füüsilisest isikust ettevõtja, kes tegeleb sama majandustegevusega kui EMK;
7.5.2. täisühingu osanik või usaldusühingu täisosanik, kes tegeleb sama
majandustegevusega kui EMK;
7.5.3. isik, kellele kuuluva osa või aktsiatega on esindatud vähemalt 1/10 osa- või
aktsiakapitalist äriühingus, mis tegeleb sama majandustegevusega kui EMK ning ta
ise või äriühing, mille osanik või aktsionär ta on;
7.5.4. EMKga samal tegevusalal tegutseva äriühingu juhtorgani liige, välja arvatud, kui tegu
on riigi osalusega äriühinguga, selle äriühinguga samasse kontserni kuuluva
äriühinguga või äriühinguga.

8. Nõukogu kohustused
8.1. Nõukogu:
8.1.1. kinnitab hiljemalt majandusaasta alguseks EMK aastased tegevuseesmärgid;
8.1.2. kehtestab nõukogu töökorra;
8.1.3. peab järgima riigivaraseaduse § 88 lõike 3 alusel rahandusministri kehtestatud
nõudeid riigi asutatud EMK nõukogu koosoleku protokolli koostamise ja protokolli
kantavate andmete kohta,
8.1.4. peab järgima nõudeid riigivaraseaduse § 84 lõike 2 punktides 1 ja 2 nimetatud
andmete esitamise kohta, kui need on kehtestatud.

9. Nõukogu liikmete teavitamiskohustus
9.1. Kui nõukogu liikme kandidaat on valitud eraõigusliku juriidilise isiku juhtorgani
liikmeks, on ta kohustatud teavitama asutajat või rahandusministrit, kes on ta nõukogu
liikmeks valinud või on teinud sellekohase ettepaneku, järgmistest asjaoludest:
9.1.1. EMK kavast teha tavapärasest majandustegevusest väljuvaid või EMK suhtes olulist
tähtsust ja tagajärgi omada võivaid tehinguid;
9.1.2. oma tegevusest nõukogu või muu juhtorgani liikmena, sealhulgas esitama nimetatud
isiku soovitud vormis ja tähtajaks informatsiooni nõukogu või muu juhtorgani
tegevuse kohta;
9.1.3. muudatustest enda kohta esitatud andmetes või enda mittevastamisest juhtorgani
liikmele sätestatud nõuetele.
9.4. Kui nõukogu liige on valitud EMK nõukogu esimeheks, on ta kohustatud esitama
asutajale ja rahandusministrile:
9.4.1. nõukogu koosoleku päevakorra vähemalt kolm tööpäeva enne koosoleku toimumist ja
protokolli koopia koos koosoleku materjalidega ühe kuu jooksul pärast nõukogu
koosoleku toimumist;
9.4.2. nõukogu otsuse vastuvõtmise korral koosolekut kokku kutsumata nõukogu otsuse
eelnõu samal ajal selle väljasaatmisega nõukogu liikmetele ja hääletusprotokolli või
hääletustulemused viie tööpäeva jooksul pärast hääletamist.

10. Nõukogu pädevus
10.1. Nõukogu pädevuses on:
10.1.1. EMK tegevusstrateegia määramine;
10.1.2. EMK aastaeelarve ja tegevuseesmärkide kinnitamine;
10.1.3. järelevalve teostamine EMK juhatuse tegevuse üle;
10.1.4. EMK majandusaasta aruande kinnitamine ning sellele järgnevalt ühe (1) kuu jooksul
EMK tegevuse kohta hinnangu andmine ja asutajale edastamine;
10.1.5. EMK vahendite kasutamise ja käsutamise regulatsioonide kinnitamine;
10.1.6. asutajale ettepanekute tegemine EMK eesmärkide saavutamise ja põhiülesannete
täitmise tagamiseks;
10.1.7. asutaja informeerimine EMK tegevusest ning aruandluse esitamine lähtuvalt
õigusaktidest;
10.1.8. juhatuse liikmete nimetamine ja tagasikutsumine;
10.1.9. juhatusele tema ülesannete ja EMK majanduslikule olukorrale vastava tasu suuruse
määramine;
10.1.10. EMK struktuuri ja koosseisu kinnitamine;
10.1.11. audiitori(te) nimetamine ja tagasikutsumine ning audiitori(te) arvu ja tasustamise
korra määramine. Audiitor nimetatakse volituste kestusega kaks aastat;
10.1.12. sisekontrolli ja siseauditi korraldamise tagamine;
10.1.13. töögruppide ja komisjonide moodustamine;
10.1.14. muude EMK tegevust reguleerivate õigusaktidega sätestatud küsimuste otsustamine.
10.2. Käesolevas põhikirjas reguleerimata küsimustes juhindub nõukogu õigusaktides
sätestatust.

11. Nõukogu koosolek
11.1. Nõukogu koosolekud toimuvad vähemalt neli korda aastas.
11.2. Nõukogu koosoleku kutsub kokku nõukogu esimees või teda asendav nõukogu liige.
Nõukogu koosolek kutsutakse kokku kui seda nõuab nõukogu liige, juhatus või
audiitor.
11.3. Nõukogu on otsustusvõimeline, kui sellest võtab osa üle poole nõukogu liikmetest,
sealhulgas nõukogu esimees või teda asendav nõukogu liige.
11.4. Nõukogu otsus on vastu võetud, kui selle poolt hääletab üle poole koosolekul
osalenud nõukogu liikmetest.
11.5. Nõukogu võib vastu võtta otsuseid koosolekut kokku kutsumata, sätestades nimetatud
otsuse vastuvõtmise protseduuri nõukogu töökorras.
11.6. Nõukogu koosoleku protokolli peavad allkirjastama kõik koosolekust osa võtnud
nõukogu liikmed.

12. EMK juhatus
12.1. EMKd juhib ja esindab juhatus. Juhatuse õigust esindada EMKd võib piirata nõukogu
otsusega.
12.2. Juhatuse liikme volituste tähtaeg on viis aastat.
12.3. Juhatuse liikme nimetab ja kutsub tagasi nõukogu.
12.4. Juhatus võib olla kuni kolmeliikmeline. Kui juhatusel on üle kahe liikme, valivad
juhatuse liikmed endi hulgast juhatuse esimehe, kes korraldab juhatuse tegevust.
12.5. Juhatuse liikme määramisel loetakse määratuks kandidaat, kes sai teistest enam hääli.
Häälte võrdsel jagunemisel loetakse enim hääli saanud kandidaatide hulgast
määratuks kandidaat, kelle poolt hääletas nõukogu esimees. Ühe kandidaadi
olemasolul juhatuse liikme kohale loetakse isik määratuks, kui ta saab üle poole
nõukogu liikmete poolthäältest.
12.6. Juhatuse liikme tööülesanded ja muud tingimused (sh tasustamine) määratakse
kindlaks lepinguga, mille allkirjastab nõukogu esimees.

13. Juhatuse pädevus
13.1. Juhatuse ülesanded:
13.1.1. korraldab EMK igapäevast tegevust;
13.1.2. tagab nõukogu otsuste elluviimise ja vastutab nende täitmise eest;
13.1.3. korraldab EMK raamatupidamist vastavalt õigusaktidele ja raamatupidamise heale
tavale;
13.1.4. koostab ja esitab nõukogule kinnitamiseks aastaeelarve ja tegevuseesmärkide eelnõu
ning majandusaasta aruande;
13.1.5. tegutseb EMK nimel ja esindab EMK-d, arvestades nõukogu poolt kehtestatud õigusi
ja piiranguid;
13.1.6. käsutab EMK vara, sõlmib EMK nimel lepinguid;
13.1.7. sõlmib, muudab ja lõpetab töötajatega töölepingud;
13.1.8. esitab vähemalt neli korda aastas nõukogule ülevaate EMK tegevusest ja eelarve
kasutamisest;
13.1.9. täidab muid õigusaktidega antud kohustusi.

14. Nõukogu liikme tasustamine
14.1. Nõukogu liikmetele määrab tasu asutaja.
14.2. Nõukogu liikmetele määratakse võrdne tasu, kui riigivaraseadusest või Vabariigi
Valitsuse seadusest ei tulene teisiti.
14.3. Nõukogu esimehele võidakse määrata suurem tasu.
14.4. Nõukogu liikmele võidakse määrata täiendav tasu seoses tema osalemisega
audiitortegevuse seaduses nimetatud auditi komitee või muu nõukogu organi
tegevuses.
14.5. Nõukogu liikmele tasu maksmisel arvestatakse tema osalemist nõukogu koosolekutel
ja nõukogu organi tegevuses.
14.6. Nõukogu liikme tagasikutsumisel nõukogust ei maksta talle hüvitist:
14.6.1. kui põhikirja punktis 9 nimetatud kohustust ei täideta, võib asutaja otsustada tasu
maksmise peatamise nõukogu esimehele või tasu vähendamise proportsionaalselt
perioodiga, mille jooksul nimetatud kohustust ei täidetud;
14.6.2. lähtudes Vabariigi Valitsuse seaduse § 4 lõikest 3, § 521 lõikest 6, § 79 lõikest 4 ja
§ 83 lõikest 6 ei maksta nõukogu liikme tasu ministrile, abiministrile, riigisekretärile
ega maavanemale.

15. Juhatuse liikme tasustamine
15.1. Juhatuse liikmele võib tasu maksta üksnes temaga sõlmitud juhatuse liikme lepingu
alusel. Kui juhatuse liige täidab lisaks EMK juhatuse liikme ülesannetele muid EMKle
vajalikke ülesandeid, võib nende ülesannete eest tasu maksta üksnes siis, kui see
on ette nähtud juhatuse liikme lepingus.
15.2. Juhatuse liikmele võib maksta täiendavat tasu, arvestades tema töö tulemuslikkust.
Täiendava tasu suurus peab olema põhjendatud, kusjuures arvestama peab EMK-le
seatud eesmärkide täitmist. Majandusaasta jooksul makstava täiendava tasu suurus
kokku ei või ületada juhatuse liikmele eelmisel majandusaastal makstud neljakordset
keskmist kuutasu.
15.3. Juhatuse liikmele võib maksta lahkumishüvitist üksnes tagasikutsumisel nõukogu
algatusel enne tema volituste tähtaja möödumist. Lahkumishüvitist võib maksta
juhatuse liikme tagasikutsumise ajal kehtiva kuni kolme kuu tasu ulatuses.

16. Sisekontroll ja siseaudit
16.1. EMK on kohustatud tagama sisekontrollisüsteemi toimimise.
16.2. EMK on kohustatud moodustama siseaudiitori ametikoha või ostma siseaudiitori
teenust audiitorühingult, kui aruandeaasta bilansipäeva seisuga on EMK bilansimaht
suurem kui kaks miljonit eurot või aruandeaasta tulud on suuremad kui kaks miljonit
eurot.
16.3. EMKl on õigus loobuda siseaudiitori ametikoha loomisest või siseaudiitori teenuse
ostmisest audiitorühingult, kui see võib nõukogu hinnangul osutuda majanduslikult
otstarbekaks. Nõukogu sellekohane otsus tuleb eelnevalt kooskõlastada asutajaga.
16.4. Asutajal on õigus nõuda erikontrolli tegemist ning kasutada selleks enda poolt
juhitava asutuse struktuuriüksust.

17. Auditikomitee
17.1. EMK võib moodustada auditikomitee vastavalt õigusaktides sätestatud korrale.

18. EMK vara
18.1. EMK vara moodustub:
18.1.1. riigieelarvest tehtavatest eraldistest ja asutaja poolt üleantavatest vahenditest;
18.1.2. intressidest laekuvatest tuludest;
18.1.3. EMK majanduslikust tegevusest laekuvatest vahenditest;
18.1.4. muudest allikatest kooskõlas õigusaktidega.
18.2. EMK vara kasutamise ja käsutamise üle otsustab juhatus kooskõlas põhikirja ja
õigusaktidega.

19. Arveldused
19.1. EMK arveldused tehakse alates 1.jaanuarist 2011.a. riigikassa kaudu.
19.2. EMK võtab kinnisasja või hoonestusõiguse tasuta omandamise lepingus selle vara
sihtotstarbelise kasutamise ja leppetrahvi maksmise kohustuse riigivaraseaduse §-s 33
sätestatu kohaselt.

20. Teabe vahetamine
20.1. Asutaja edastab rahandusministrile teadmiseks EMK nõukogusse isikute valimise ja
tagasikutsumise otsuste ning muud EMK asutaja otsuste koopiad viie tööpäeva
jooksul otsuse tegemisest, protokolli kinnitamisest või dokumentide allkirjastamisest
arvates.

21. Andmete avaldamine
21.1. EMK nõukogu ja juhatuse koosseis, selles tehtud muudatused ja nõukogu liikmele
määratud tasu suurus avaldatakse asutaja veebilehel viie tööpäeva jooksul otsuse
tegemisest arvates ning Rahandusministeerium avaldab andmed koondatult oma
veebilehel.
21.2. EMK avalikustab oma veebilehel kasumiaruande ning bilansi ja rahavoogude aruande
kord kvartalis hiljemalt kvartalile järgneva kuu lõpuks.

211. Finantsplaani ja eelarve koostamine
211.1. EMK kõikide tulude ja kulude kohta koostatakse tasakaalus eelarve, mis peab
vastama EMK finantsplaanile, riigieelarve seaduse §-s 6 esitatud eelarvepositsiooni
reeglitele, §-s 10 esitatud netovõlakoormuse reeglile ning § 11 alusel kehtestatud
piirangutele.
211.2 EMK koostab ja esitab igal aastal riigieelarve seaduse §-s 12 sätestatud nõuetele
vastavalt finantsplaani, mis on aluseks sihtasutuse eelarve koostamisel.

22. Aruandlus
22.1. EMK esitab nelja kuu jooksul majandusaasta lõppemisest arvates
Rahandusministeeriumile ja Riigikontrollile auditeeritud ja kinnitatud majandusaasta
aruande koopia. Koos aruandega esitatakse ülevaade selle kohta, kuidas nõukogu on
EMK tegevust aruandeperioodil korraldanud, juhtinud ja järelevalvet teostanud, ning
näidatakse nõukogu ja juhatuse liikmeile majandusaasta jooksul makstud tasude
summa. Asutajal on õigus nõuda nimetatud aruannet ja ülevaadet tutvumiseks samal
tähtajal.
22.2. Asutaja esitab Rahandusministeeriumile aruande igal aastal EMKle seatud eesmärkide
täitmise ja asutajaõiguste teostamise kohta. Nimetatud aruanne esitatakse 30 päeva
jooksul põhikirja punktis 22.1 nimetatud tähtaja möödumisest arvates.
Rahandusministeeriumi koostatud aruanded avaldatakse ministeeriumi veebilehel.

23. Majandusaasta aruanne ja aruandlus
23.1. EMK majandusaasta algab 1. jaanuaril ja lõpeb 31. detsembril.
23.2. Majandusaasta aruandele ja raamatupidamise korraldamisele kohaldatakse
õigusaktides sätestatut.
23.3. Juhatus esitab nõukogule majandusaasta aruande kinnitamiseks hiljemalt
majandusaastale järgneva aasta 1. aprilliks.

24. Põhikirja muutmine
24.1. Põhikirja muudab asutaja.
Põhikiri on kinnitatud 23.märtsil 1999.a. asutamisotsusega ja muudetud 23.mai 2000.a.,
21.oktoobri 2004.a., 18.oktoobri 2005.a., 15.detsembri 2005.a., 03.mai 2006.a. ja 25.
jaanuari 2007.a. nõukogu otsustega, asutaja 20.septembri 2007.a., 25.juuni 2010.a. ja
09.05.2014.a. otsustega.

Jaanus Aun
juhatuse liige

0Shares