Kust peaks tulema Natura raha?

MAALEHT, Lii Sammler: Natura toetuse popu­laarsuse tõus sunnib selle maksmist jätkama. Kuigi valitsus otsustas selleks 30 miljonit võtta eurotoetustest, sooviks põlluministeerium leida raha muudest allikatest.

Kui Natura toetust maksma ha­kati, oli huvi selle vastu leige. Aasta-aastalt on teadlikkus taot­lejate hulgas tõusnud ning ühes sellega ka toetuse populaarsus.

“Kui 2007. aastal maksti Na­tura põllumaa toetusi 20 000 hektari kohta, siis 2012. aastaks oli toetusalune pindala suurene­nud 23 OOOni. Natura erametsatoetuse puhul on kasv olnud veelgi suurem – 23 000 hektarilt 54 000 hektarile,” selgitab põl­lumajandusministeeriumi ase­kantsler Illar Lemetti.

Natura 2000 on üleeuroopa­line kaitsevõrgustik, mille ees­märk on tagada ohustatud tai­me- ja loomaliikide ning elupai­kade hea seisund. Seal on ma­jandustegevus osaliselt piiratud. Majandamiskeelu tõttu saamata jäävaid tulusid kompenseeritaks Natura toetusega.

Natura alad valiti Eestis väl­ja 2004. aastaks. Maaomanikule lubati toona, et piirangud kom­penseeritakse toetustega. Esial­gu otsustati toetusi maksta maa­elu arengukava kaudu. Uue MAKi koostamisega aga kipub erand muutuma reegliks.

Peamine põhjus, miks põllu­majandusministeerium arvas, et erinevalt eelmisest perioodist, mil Natura piirangud kompen­seeriti maaelu arengukavast, peaksid need summad nüüd tu­lema mujalt, on soov eurorahast toetada tootmist ja arengut, mit­te lihtsalt kompenseerida piiran­guid.

“Uue maaelu arengukava raha on piiratud, seepärast tu­leb eelistada võimalikult suurt keskkonnakasu andvaid tegevu­si,” selgitab Lemetti. “See tähen­dab meetmeid, kus toetuse saaja võtab endale kohustuse toimida seadusnõuetest veelgi keskkon­da säästvamalt.”

Natura toetused kompensee­rivad piirangute tõttu saama­ta jäänud tulu ja seetõttu ei ole need Lemetti hinnangul aktiiv­sed keskkonnameetmed.

“Maaelu arengukava kõr­val on ka teisi võimalusi piiran­gute kompenseerimiseks. Näi­teks maksab maaelu arenguka­va kaudu Natura metsatoetusi ainult 11 liikmesriiki 28st,” üt­leb Lemetti.

Rahastamise puhul tuleks tema sõnul lähtuda sellest, et Natura alade piirangud on osa keskkonnapoliitikast: “Natura rahastamine peaks tulema kesk­konnapoliitika vahenditest kesk­konnaministeeriumi või näiteks Keskkonnainvesteeringute Kes­kuse kaudu.”

Keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannus on aga teist meelt. “Natura kaitsealadel keh­tivad piirangud tulenevad mitte Eesti siseriiklikust korrast, vaid Euroopa Liidu direktiividest. Selleks et Euroopa elurikkuse ja mitmekesisuse säilitamise huvi­des seatud piiranguid eraoma­nikele kompenseerida, näeb Eu­roopa Liidus kehtiv loodusdirektiiv ette just nimelt Euroopa Lii­du eelarvest — täpsemalt Euroo­pa Maaelu Arengu Põllumajandusfondist — toetuste maksmi­se,” väidab ta.

Lemetti arvab teisiti. “Eu­roopa Liit ei kohusta piiranguid kompenseerima, see on iga riigi vaba valik nagu ka hüvitamise allikad. Seega ei vasta tõele väi­de, justkui Euroopa Liit kohus­taks Eestit maksma kompensat­siooni maaelu arengukava va­henditest,” ütleb ta.

Sellest lähtus ka põllumajan­dusministeeriumi ettepanek. Va­litsus aga arvas, et kuna riigieel­arvelisi vahendeid napib, jätkub senine kord – meetmeid rahas­tatakse maaelu arengukavast 2014-2020.

Põllumajandusministeeriu­mi ettepanekut rahastada Na­tura toetusi riigieelarvest, mitte MAKist, toetas ka valdav osa uue maaelu arengukava 2014—2020 juhtkomisjonist.

 

VASTASSEIS

“Selleks et Euroopa elurikkuse ja mitmekesisuse säilitamise huvides seatud piiranguid eraomanikele kompenseerida, näeb Euroopa Liidus kehtiv loodusdirektiiv ette Euroopa Liidu eelarvest – täpsemalt Euroopa Maaelu Arengu Põllumajandusfondist – toetuste maksmise. ”

Keit Pentus-Rosimannus, keskkonnaminister

“Euroopa Liit ei kohusta piiranguid kompenseerima, see on iga liikmesriigi vaba valik nagu ka hüvitamise allikad. Seega ei vasta tõele väide, justkui Euroopa Liit kohustaks Eestit maksma kompensatsiooni maaelu arengukava vahenditest.”

Illar Lemetti, põllumajandusministeeriumi asekantsler

0Shares