Raudtee kukub metsa justkui lennuk pähe

MAALEHT, Heiki Raudla: Rail Balticu nüüdseks avalikustatud trassivariantide lähistel elavate inimeste seas on nii võitlusvaimu, segadust kui ka uskmatust.

“Seda, et siia metsa raudtee tu­leb, pole osanud kunagi karta, see on sama, nagu kukuks lennuk pähe,” ütleb Raplamaal Raikküla vallas Tamme küla lä­histel elav metsamees Ants Siniallik.

Tema endises metsavahikordonis asuv kodu jääb metsa sisse, kuid kruusateed pidi on Tamme külani, kus kool, kaup­lus jms, vaid kilomeeter-poolteist.

Oma üllatuseks on Siniallik leidnud, et üks Rail Balticu trassivariantidest, mis poolitab Raikküla valda, jookseks otse üle tema kruusatee ja eraldaks ta külast. Kogu majapidamine jääks raudtee planeeringutsooni 350 meetri sisse.

Kruusatee Siniallikute kodu juures lõpeb. Kui raudtee üle­öö valmis ehitataks, jääks nad täielikult plindrisse – oleks oma kogukonnast ära lõigatud, ja uut teed, mis viiks teisele poo­le jääva külani, oleks raske kui mitte võimatu rajada. Tegu on karstialaga, kus kevaditi pikalt liigvesi peal.

“Ma olen üsna segaduses,” ütleb mees. “Üks asi, et prae­gu on rääkimise aeg, aga tei­salt pole mitte midagi kindlat. Ei tea midagi ülesõitudest ega ümbersõitudest ega sellestki, kas see trassivariant tuleb või mitte.”

Kahevahel olles peab ta rää­kimist ikkagi õigemaks. Seda enam et Sinialliku pere poleks ainus, kelle raudtee kogukon­nast ära lõikaks.

“Ei usu, et meist igaühe­le raudteest ülesõit ehitataks, saaksime Tammel käia ehk mitmekümnekilomeetrise ringiga Rapla kaudu. See eraldab siin­poolsed pered ära, liikumiseks valitakse uued suunad. Aga kui siinsed lapsed mujal koolis käi­ma hakkavad, jääb varsti võib­olla kool liiga tühjaks. Kas poe pidamiselgi enam mõtet on ja nii edasi.”

Nii arutledes leiab Siniallik, et valda pooleks lõigata õige pole ning eelistama peaks va­rianti, mis jookseb piki Raikkü­la ja Kehtna valla piiri. “Aga ega mulju argumente õieti ole. Kui ütlen, et mulle ei meeldi, siis sellest ei piisa.”

Saab ka katuse peale

Umbes samasuguses olukorras on Märjamaa valla Valgu külaseltsi esimees Väino Nasir.

“Raudtee läheks heki ta­gant läbi ja teiselt poolt maja ehitataks viadukt, mis tähen­dab, et saaksime ka katuse pea­le,” muigab ta, öeldes, et temal närv siiski veel ei liigu, kuna ennegi on nähtud plaane, mis tegelikult ellu ei jõua.

“Mul pole asjasse veel usku, see kõik on liiga lapsekinga­des. Ja kui tõepoolest ehitatak­se see raudtee, on tõenäosus, et just see meie õuest läbi minev variant tuleb, väga väike, kuna Natura alad on sellesse nii palju looklevust tekitanud, et see lä­heks lihtsalt liiga kalliks.”

Mees lisab, et kui variant ik­kagi ellu jõuaks, oleks olukord muidugi hull nii kodu ümb­ritsevate rajatiste tõttu kui ka seepärast, et raudtee killustaks maad. “Raudteemüra kanna­taks ehk välja, aga autoliikluse viadukt, kõrgele üles viidud au­tomüra on see, mille kõrval ela­da võimatu.”

Nii Nasir kui ka Siniallik püüavad kujutleda kõige hulle­mat – mis siis saab, kui tuleks raudtee pärast sunnitult kodust lahkuda.

“Meie pere on siin mitu põl­ve elanud, emotsionaalsed väärtused on palju suuremad kui selle hoone rahaline väär­tus,” hakatab Nasir.

“Kui nii läheb, tahan, et mul­le pakutaks selle eest normaal­ne hind, et mul ei tekiks küü­ditatu tunnet,” räägib Siniallik.

Ta täpsustab, et nii kodust lahkudes saaks ta ehk uhkust tunda, et temagi pa­nus on raudtees. “Ma ei taha, et jääksin, rusi­kad taskus, süüdistama, et raudtee pärast olen kodust välja aetud.”

Vaatas omaette elamist

Noor ettevõtja Priit Koppel on üks neist, kes Rail Balticu aru­teludes on asunud oma piir­konna inimeste üheks eestve­dajaks.

Tema on pidanud koge­ma nii-öelda topeltehmatust. Just sel suvel ostis ta oma pe­rele uue kodu Raikküla valda Tamme asula lähedale. Mees oli just ostu-müügitehingu alla kirjutanud, kui avalikustati Rail Balticu planeeringu esialgsed kaardid.

Koppel leidis neist variandi, mis juhib tulevikuraudtee 100 meetri kauguselt mööda tema XIX sajandil ehitatud elumaja akendest.

“Otsisin aastaid vaikset ja privaatset kohta kodu loomi­seks eemal linnamürast. Asja­de selliseks pöördeks ma küll valmis ei olnud,” ütleb Koppel.

Kui ta hakkas uurima võima­lusi oma uut kodu kaitsta, avas­tas, kui ülepeakaela kiiresti on Rail Balticu planeering käima pandud ja kui vähe Raikküla valla inimestel selle kohta tea­vet on.

Samas jookseb vallast läbi joonistatud trassivariant otse üle kuue elamu ja selle 50-250m tsooni jääks lisaks veel 25 elamut. Tõesti, Raplamaa kaart on tihedasti Rail Balticu koridorivariante täis joonis­tatud. Inimesi, kes äkki on avastanud ühe variandi minemas oma kodust üle või lähedalt mööda, tu­leb järjest juurde.

Külad juba kihavad

Häälekaimad on praegu Keht­na valla külad, kus külaseltside pinnal korraldatakse igaesmaspäevaseid Rail Balticu tee­malisi kokkusaamisi.

Vallas on selgitatud, et üks väljapakutud trassikoridoridest puudutaks valusasti ter­velt kümmet elujõulist küla ja kaheksat tugevat põllumajan­dustootjat.

Nii külaseltsid kui ka Keht­na vallavõim soovivad tungivalt, et planeerijad kaks kõige kibedamat trassivarianti planeeringukaardilt kustuta­taks, aga planeerija vastab, et tal pole hetkel alust seda teha, kuna ülesanne on ka lühimaid teid leida.

Ka teised vallad kihavad. Maakonna keskel on kujune­mas juba aga ka üheseid vali­kuid, nagu näiteks trassilõik, millele on ühtviisi toetust aval­danud Märjamaa, Kehtna ja Järvakandi vald ning Raikkü­la inimesed.

 Trassi veel pole, toetust veel pole

Valusamatele uut raudteetrassi puudutavatele küsimustele vastab Rail Balticu (RB) projektijuht Indrek Sirp.

Millal selgub, milline trassilõik valitakse raudtee ehitamiseks?

See toimub eri koridoride võrdlemi­sega, mis kestab järgmi­se aasta alguseni. Esma­ne arusaam eelistatuimast asu­kohast peaks sündima järgmise aasta veebruaris-märtsis.

Kas Euroopa toetus on juba määratud ja milline on ajakava?

Euroopa toetust kasutades toimub ka praegune planeerimine, ehi­tuseks ei ole veel toetust määratud.

Selle aasta mais algas RB Eesti osa planeerimine ja i eelprojekteerimine; sep­tembris valitakse välja trassikoridori võimalikud asukohad, mida hakatakse analüüsima ja võrdlema.

Septembris-oktoobris toimub esimene avalikustamine, edaspi­di on neid plaanis veel vähemalt kaks.

2015. aasta sügisel kehtesta­takse trassikoridori maakonna-planeeringud.

Sama aasta lõpuks peab valmi­ma eelprojekt ning Eesti koos nel­ja ülejäänud riigiga esitab Euroo­pa Komisjonile taotluse Rail Bal­ticu rahaliseks toetamiseks 85% ulatuses.

Aastal 2016 taotletakse ehi­tusluba, selle alusel saab alata maade võõrandamine.

Detailne projekteerimine lõ­peb ilmselt 2017, ehitus algab eeldatavasti 2018.

Millal selguvad ülekäigud, sil­lad, viaduktid, tunnelid jms? Kas need toovad kaasa väga suuri muutusi maainimeste ja põllu­meeste igapäevaellu?

Läbipääsukohtade põhimõtte­lised kohad töötatakse välja juba trassikoridoride võrdlemise raa­mes sel sügistalvel, täpsustuvad need järgmise aasta kevadeni.

Silmas tuleb pidada nii tasu­vust kui ka kohalikul tasandil avalduvaid mõjusid. Küll ei saa välistada kohapealset vajadust maaelu ümber korraldada.

Millised rongid hakkavad RB trassil peamiselt sõitma?

Nii reisi- kui kaubarongid. Võimaliku graafikuna on välja pakutud, et reisirong käiks iga kahe tunni tagant paevälja kau­barongid sõidaksid pigem öösel. Peatused tulevad Ülemistele Tal­linnas ja Pärnusse.

Kehtna valla külade ja ettevõte­te eestseisja Vahur Tõnissoo rõ­hutab, et trass tuleb valida põh­jalikele uuringutele ja analüüsi­dele tuginedes, aga Eesti riik on valinud kiirmenetluse. Miks?

Ajagraafik on tõesti mõnevõr­ra range tulenevalt rahastamis-võimalustest.

Milliste kanalite kaudu on koda­nikel võimalik sel teemal kaasa rääkida? Mida tähendavad ava­lik väljapanek ja avalik arutelu? Kuidas neis osaleda?

Ettepanekuid saab esitada Rail Balticu portaali baltic.info kaudu või saates et­tepanekud kas Harju, Rapla või Pärnu maavalitsusse.

Avalik väljapanek on mõeldud selleks, et tutvustada kavandata­va raudtee iseloomu ja tehnilisi nõudeid ning esitleda trassiko­ridoride alternatiivseid asukoh­ti. Avalikel aruteludel räägitakse kõik need teemad lahti.

Kas tasuvust võrreldes võetak­se kuluna arvesse ka inimestele vajalikud uued väljasõidu-, ümbersõidu- jne teed, hüvitised, võimalik elamute võõrandami­ne jne?

Jah, arvesse võetakse kõiki kulusid.

0Shares