Looduakaitse ja metsamajandus käivad ikka käsikäes
28.07.2014
EESTI LOODUS, Toomas Kukk:
Andres Talijärv on sündinud 25. mail 1957 Tallinnas. Lõpetas 1975 Tallinna 20. keskkooli ja 1980 Eesti põllumajanduse akadeemia metsamajanduse korraldamise ja juhtimise eriala. 1980-1992 töötas Tallinna rohelise vööndi metsamajandis abimetsaülema, metsaülema ja peametsaülemana. Aastail 1992-2000 oli metsaameti peadirektor, 2000-2001 keskkonnaministeeriumi metsaosakonna juhataja, 2002-2009 Eesti metsatööstuse liidu tegevdirektor, 2009-2013 keskkonnaministeeriumi looduskaitse ja metsanduse asekantsler. Alates 22. juunist 2013 olnud keskkonnaministeeriumi kantsler. Pälvinud Valgetähe IV klassi teenetemärgi (2013).
Keskkonnaministeeriumi kantslerit Аndres Talijärve küsitlenud Toomas Kukk
Käisin samas kabinetis kolm aastat tagasi. Siis olid põhiküsimused eelmisele kantslerile keskkonnaministeeriumi haldusala ümberkorralduste teemal. Kas praeguseks on suuremad muudatused tehtud?
Võin vaadata oma ametnikuajale tagasi – olen ministeeriumis ja metsaametis kogenud, et ümberkorralduste perioodid vahelduvad vaikuseaegadega. Aeg-ajalt on paratamatult vaja teha suuremaid või väiksemaid muutusi ning kunagi ei tule sellist aega, kus saaks öelda, et keskkonna haldusala on nüüd lõplikult valmis.
Kindlasti ei ole meil praegu kavas hakata muutma põhistruktuure: keskkonnaametit, keskkonna-agentuuri, infotehnoloogiakeskust (KEMIT) ja keskkonnaagentuuri (KAUR). Alles oli põhjalikum ümberkorraldamine. Aga ei saa väita, et süsteem kunagi ei muutu, ajad ja vajadused muutuvad ja mingil hetkel tuleb teha uusi otsuseid.
Kas tollased muutused on praeguseks ennast õigustanud?
Alati saab öelda, et mõne asja oleks võinud teha teistmoodi. Keskkonnaameti loomisest on möödas viis aastat ja keskkonnaagentuurist ja KEMIT-ist üks aasta. Varem paika pandud skeemid toimivad, suuri tagasilööke pole olnud. Siiski on aeg-ajalt tõrkeid, mida pole osanud ette näha.
Hirmud, mida muudatuste eel väljendati, ei ole täide läinud. Igasuguste sisuliste reformide puhul on loomulik, et leidub neid, kelle meelest on kõige otstarbekam vanaviisi jätkata. Paraku on kõik meie ümber arengus ja ka meie peame arengutega kaasa minema. Viimaste aastate muutused, näiteks seire korralduses, on toiminud ja andnud tulemusi.
Mida võiks pidada viimase aasta või aastate suuremateks edulugudeks, mille üle on ka endal hea meel?
Aasta on üsna lühike aeg. Kui oleksin ehitaja, võiksin aasta möödudes näidata pilti valmis saanud majast, aga ministeeriumis on töö pidev, iga päev toob kaasa uusi teemasid, mis vajavad kiiret lahendamist.
Mu enda jaoks on suur õnnestumine asekantslerina jahiseaduse vastuvõtmine. Hirme ja vastuseisu oli väga palju, aga praegu on seadus aasta otsa kehtinud ja tulemus on hea. Maaomanikel on piisavalt võimalusi end kehtestada ja jahimeestel jahti pidada. Maaomanikud ja jahimehed on hakanud üksteist leidma.
Põhiliselt on aasta jooksul keskendutud uue finantsperioodi ettevalmistamisele, raha taotlemisele ja jaotamisele. Vaidlused pole lõppenud, näiteks arutasime just põllumajandusministeeriumiga maaelu arengukava keskkonnameetmeid. Aga ametniku elu kipub olema nii, et tegeled parasjagu aktuaalsete probleemidega ning tehtud tööd ja õnnestumised kipuvad ununema.
Tavalist, päevast päeva tehtavat tööd ei pane keegi tähele: ajakirjandus tahab ikka kas korda läinud juhtumeid või ebaõnnestumisi.
Mis on selle aasta tähtsaimad tegevused?
Meil on endiselt ülesandeid, millega me pole täielikult hakkama saanud, ei ole saavutanud kõike, mida oleme tahtnud. Kaitsealade katsekorralduse nüüdisajastamine ja piiride täpsustamine pole lõppenud. Tihtipeale on tegemist erinevate huvidega, kuid huvirühmadega läbirääkimine ja probleemide ärahoidmine võtab väga palju aega. Natura kaitsealade puhul on ikka mõni töö jäänud tegemata.
Näiteks Ropka-Ihaste kaitseala ikka alles luuakse. Kooskõlastusringil on üks ministeerium leidnud, et kavandatud mahus ei saa sinna kaitseala rajada. Huvirühmade soovides tuleb leida kuldne kesktee, ent siiski on asju, kus me pole nõus järele andma.
Üks asi on see, mida oleme ära teinud, ja teine, mida me pole lasknud teha. Sindi paisu hüdrojaama arendamise surve on olnud väga tugev. Ministeerium on olnud ettevaatlikul positsioonil: kuni meil pole kindlust, et seal ei kaasne hüdroenergia tootmisega suurt keskkonnamõju ja Natura olulise tähtsusega jõe seisund ei halvene, pole me arendajate soovidega nõus.
Eks märksõnad kostavad majast välja: uuesti on välja tuldud fosforiidi kaevandamise sooviga ja ega siin pole midagi uut. On ju teada, et maa sees leidub fosforiiti ja kui see välja tuua, on võimalik teenida. Aga kuni meil ei ole täit kindlust, et nüüdisaegsetest tehnoloogiatest hoolimata ei kaasne olulist mõju põhjaveele, inimeste elukvaliteedile, ei saa ministeerium fosforiidi kaevandamisega nõustuda.
Me saame piduri sildi külge, aga lähtume ettevaatlikkusprintsiibist: me ei saa olla nõus tegevustega, mille mõju ei ole lõpuni teada. Kui on teisi võimalusi, nagu praegu raudteetrassi puhul – peale Nabala ja asulate on teisigi alternatiive -, tuleb neid kaaluda.
Teie kui metsamehe käest on hea küsida: kas metsa raiutakse meil vähe või palju, kas raiemahtu peaks suurendama?
Kui vaadata tagasi looduskaitse-sajandi ja viimase viiekümne aasta peale, siis metsandus ja looduskaitse on olnud tihedalt seotud. Paljud looduskaitsekorüfeed on näinud metsameestes oma liitlasi. Ei maksa peljata, et metsamehed on oma olemuselt looduse vaenlased.
Metsameeste haridusse kuuluvad lisaks bioloogiale ja metsandusele ka teadmised puidu kasutusest: kuidas ressurss metsast nii kätte saada, et mõju loodusele oleks minimaalne.
Kui küsida, kas raiume palju või vähe, tuleb vastata, et puit tuleb metsast siis, kui on nõudlus ja raiemahu määrab turunõudlus ning kehtestatud reeglid. Need on meil üheselt paigas. Looduskaitsega seotud metsades lähtub majandamise ideoloogia looduskaitsest: piiranguvööndis võib metsa majandada, kui see on kaitse-eesmärkidega kooskõlas. Ülejäänud majandusmetsades raiutakse eeskätt turunõudluse ja metsade hooldamise vajaduse järgi.
Kuid ka siin on eeskirjad: kui palju peab jätma säilikpuid ja lamapuitu, kui palju puitu ja oksi tohib langilt ära vedada, kui suureks tohib lank minna jne. Kui metsamees tegutseb ette antud reeglite järgi ja puidu järele on nõudlust, siis ma ei näe põhjust, miks metsamees ei tohiks metsa raiuda.
Metsaomanikud jagunevad vähemasti kolmeks. Ühed, kelle sissetulekust osa sõltub metsast saadavast kasumist, on väga aktiivsed ja majandavad metsa intensiivselt. Teine osa läheb metsa siis, kui sealt on vaja saada puitu. Kolmas osa metsaomanikke saab oma metsast teada maamaksuteadet saades. Ega midagi hullu ei juhtu, kui mets jääb looduslikule arengule, aga selliste metsaomanike tulu on ilmselt väiksem kui neil, kes on oma metsa pidevalt majandanud, samuti ei saa ka riik arvestada nende tuludega, mis metsade majandamisest riigile maksude kaudu laekuvad, oluline on ka maapiirkondade tööhõive.
See on see loogika, et mingeid metsi hoiame looduskaitse eesmärkidel ja teisi metsi kasutame puidu saamiseks, lähtudes metsamajanduse ja looduskaitse reeglitest. Arvan, et praegu ei ole metsamajanduse ja looduskaitse vahel konflikti. Aeg-ajalt tuleb ette probleeme, aga üldist tüli pole.
Palju on kaasa aidanud ka metsade sertifitseerimine – nõuded, mille täitmise on metsaomanikud endale ise võtnud. Vähe tähtis pole seegi, et keskkonnaministeeriumi metsaosakonna uus juhataja Riina Martverk on hariduselt bioloog.
Metsandusele on ette heidetud liiga suurt kuivendusmahtu.
Väga suuri uusi kuivendussüsteeme ei rajata. Kunagi rajatud süsteemidest on üsna palju selliseid, mille anname loodusele tagasi. Taastame looduslikke rabasid, kõrvaldame kunagise kuivenduse jälgi.
Kuivendussüsteemidel on peale vee ärajuhtimise ka oluline funktsioon võimaldada transporti. Kui tahame teid korras hoida, tuleb hoida korras ka kuivendussüsteemid. RMK uusi kuivendussüsteeme ei raja, ent erametsaomanikel ei ole enamasti raha, et ulatuslikumalt kuivendada.
Teen põike oma metsaameti perioodile: vääriselupaikade asutamine oli metsaameti initsiatiiv. Selle eesmärk oli eelkõige koolitada metsaomanikke ja luua arusaam, et metsade elurikkus on oluline. Langi kõige vanem ja suurem puu jäetakse alles, nagu kalamehed viskavad kõige suurema ja vanema kala vette tagasi. See on suhtumise küsimus. Kui inimesed objekti tunnevad, siis suhtuvad nad sellesse teisiti.
Metsameestele võib olla raske seletada, miks parimas kasvueas metsad jäetakse looduslikult arenema. Aga üldist konflikti pole ja metsameeste teadmised metsade loodusväärlustest on viimastel aastakümnetel tugevasti paranenud. Kui inimene saab aru, miks midagi kaitstakse, siis on tal lihtsam seda arusaama teistega jagada. Siin aitab vaid pidev koolitamine ja seletamine.
Küllap on üks probleeme ametnike ja maaomanike vahetu suhtluse nõrkus. Maaomanikud on tihti solvunud, et saavad oma maal elutsevast haruldusest teada alles ametliku kirja kaudu.
Mis tahes probleemide ärahoidmiseks on hädavajalik vahetu suhtlemine. Muidugi pole see õige, kui maaomanik saab haruldasest linnupesast teada kaitsekorraldusteatise kaudu. Teisalt, enamik praegusi maaomanikke ei ela oma kinnistute kõrval. Tavaliselt ei näe omanik oma kinnistut iga päev. Ent olen jõudnud arusaamisele, et meie territooriumist on suurem osa siiski inventeeritud ja loodusväärtused välja selgitatud.
Üldiselt võib öelda, et taimede kohta on teadmised head. Aga selleks, et leiduks konkreetset infot, mis kõlbaks ka kohtus, oleks vaja rohkem ja täpsemaid andmeid. Endistviisi on vaja inventuure koosluste, näiteks niitude kohta. Töö ei lõppe ju kuskil ja inventeerima peab ikka. Üht-teist lisandub keskkonnaagentuuri seireprogrammide kaudu. Meil ei ole nii palju raha, et suudaksime igal aastal inventeerida kogu vajaliku pinna.
Teistpidi, kõige parem looduskaitse oleks selline, kus me ei peaks loodust kaitsma seaduste abil, vaid loodust kaitstakse endastmõistetavalt. See on küll väga idealistlik soov, aga sinnapoole peaks püüdlema.
Ministeeriumi jaoks pole midagi keerulisemat, kui kehtestada maaomanikele uusi piiranguid, näiteks rajada sihtkaitsevööndeid. Oleme väga põhjalikult kaalunud, kas saaks kuidagi teisiti, ilma piiranguteta, mis on maaomanikele vastumeelsed.
Poollooduslikud kooslused on valus teema. Praktikas ei õnnestu eesmärke kuidagi saavutada: hooldatavate niitude pindala ei suudeta suurendada.
Teema pole tõesti kuigi lihtne. Üks asi on poollooduslike koosluste taastamine: kui oleme selleks kulutanud maksumaksja või Euroopa raha, siis ei ole vahet – seda tuleb ka hiljem hooldada.
Olen kindel, et me saavutame looduskaitse arengukavas ette nähtud pindala, aga see ei tule kergelt. Peame leidma lisamooduseid, ainult toetuste kaudu ei ole niitude hooldamine kestev. Lihaveised peavad andma produkte, mida saab müüa. Heinale tuleb leida uusi rakendusi, lisaks tarvitusele katlamajades arendada ka kogu biomajandust.
Kui toetuste mehhanism praegusel kujul peaks kaduma või vähenema, siis peavad poollooduslikud kooslused end ise kuidagi ära tasuma. Igatahes lähiaastatel senine toetuste süsteem jätkub.
Hooldamisega seostub hulk pisiasju, mis teevad majandajate meele mõruks. Näiteks tahad traktorit, aga KIKis pole traktor abikõlblik”.
Oleme tõesti traktorite puhul võtnud seisukoha, et neid toetuste eest osta ei saa. Traktoriteenus on põhimõtteliselt kättesaadav. Me ei suuda tagada, et poolloodusliku koosluse hoolduse jaoks ostetud traktor vaid sellega tegeleb. Maksame hooldamise eest toetust, aga hooldamisseadmete eest maksmine oleks topeltfinantseerimine. Praegune mehhanism, kus KIKi kaudu toetame kariloomade soetamist ja loomade vedamist, samuti koosluste taastamist, jätkub ka edaspidi.
Endiselt tekitab küsimusi riigimaadel olevate poollooduslike koosluste hooldus. Miks peab hooldaja selle eest riigile maksma?
Kindlasti pole see RMK-le oluline sissetulekuallikas. See on pigem korrastav moodus. Rendile andmise peapõhjendus tuleneb sellest, et riigimaid antakse kellelegi kasutada omade reeglite järgi. Kasutamise eest tuleb ka maksta. See tuleneb riigivaraseaduse eripäradest. Kas tuleks välja mõelda teistsugune mehhanism? Tundub, et ei ole alternatiivi.
Teisalt saab loodust kõige kindlamini kaitsta riigimaal, kaitsealal. Aga praeguste määruste järgi ei saa riigile osta väärtuslikku poollooduslikku kooslust, küll aga metsamaad. Seda tuleks muuta. Riigil on raha täpselt nii palju, kui on. Looduskaitsemaad on suhteliselt kallid ja neid maid ostes on parandatud kunagisi valesid otsuseid, mille järgi on erakätesse antud maid, mida poleks tohtinud anda, mis võinuks jääda riigi omandisse. Aga paljud on maad saanud ka pärimise teel ja kui riik on teinud tagasi saadud maale jõulisi piiranguid, siis peab omanikul olema võimalus oma maad soovi korral riigile müüa. Summa on paar-kolm miljonit aastas – selle eest me poollooduslikke kooslusi osta ei jõua.
Ent kui omanik pole nõus majandama ja takistab hooldust, ei saa sellist kooslust ka riigile osta.
Kuna riik kompenseerib hooldamise Natura-aladel, peaks see majandusliku hoovana aitama poollooduslikke kooslusi säilitada ka eramaadel. Kui eraomanik ei soovi seda hooldada, siis me tõesti ei suuda praegu seda maad riigile osta. Meil ei ole praegu seda raha. Suure loodusväärtusega maad, mida pole erastatud, tuleb kindlasti jätta riigile.
Kõige lihtsam ja parem on ikkagi saavutada omanikuga kokkulepe. Seal võivad olla inimestevahelised konfliktid, keegi on halvasti öelnud või millestki ilma jäänud ja kõiki neid juhtumeid tuleb eraldi vaadelda.
Poollooduslike koosluste hooldajatele võib vist lubada, et tuleval aastal summad hektari kohta suurenevad?
Summa suurenemist ei julge väga suures mahus lubada. Korduvalt on jutuks olnud ka see, et eraisikutele makstud toetustelt tuleb hakata tulumaksu tasuma. Kui tulumaksunõue tuleb, siis see ei puuduta otseselt juriidilisi isikuid, kuid füüsilisi isikuid võib see hakata mõjutama.
Kuidas ministeeriumi ja keskkonnaameti suhted tunduvad? Keskkonnaameti töötajad on vahel kurtnud, et neile on jäänud vaid käsutäitja roll.
Eks see vist nii ongi. Ministeerium töötab välja ideoloogiad ja keskkonnaamet viib need ellu. Selline ongi rollijaotus. Suhtleme keskkonnaameti juhtkonnaga ja selgitame nõudeid, kuidas asju tuleks teha, kuidas määrused ja muud õigusaktid on kehtestatud, ja tahame, et neid ka täidetakse.
Keskkonnaameti igapäevasesse tegevusse ei tahaks me küll sekkuda, pigem anname üldsuuniseid. Aga ei saa olla nii, et keskkonnaministeerium ja keskkonnaamet kumbki elavad oma elu. Meie hallatavaid asutusi on teisigi: keskkonnaamet, maa-amett pole nii iseseisvad, et saaksid vabalt kõike oma äranägemise järgi otsustada.
Keskkonnainvesteeringute keskus (KIK) pole küll otseselt keskkonnaministeeriumi haldusalas, aga sisulised otsused tulevad ikka siit. Kuuldavasti on kavas teha muudatusi KIK-i otsuste tegemises.
Väga suuri muudatusi pole kavandatud ja praegu ei saa kõneleda ka lõplikest lahendustest, sest protsessid alles käivad. Kindlasti tahaksime lihtsamaks muuta KIK-i keskkonnateadlikkuse programmis koolide jt lasteasutuste ettevõtmistega seotud projekte. Kulutame nii endi kui ka taotlejate aega: klass tahab teha linnu pesakaste, teevad põhjaliku taotluse ja ametnikud peavad seda ka põhjalikult menetlema. Seda ahelat tahaks küll lühendada ja neid võiks KIK iseseisvalt otsustada.
Programmide sisulisel hindamisel jääb KIK-il kompetentsist puudu – see on olemas keskkonnaministeeriumi osakondadel. Need hindavad taotlusi ja teevad KIK-ile ettepanekuid, kas finantseerida või mitte. Sama puudutab näiteks parkide hooldamist, mis on väga kulukas, eeskätt taastamine. Selles mõttes on keskkonnaministeeriumis kompetents väga hea.
Samas on pargid tugevasti seotud muinsuskaitse ja ajalooga, ent looduskaitseväärtus jääb enamasti tagaplaanile.
Väga raske on leha vahet, kus on pelgalt looduskaitse ja kus ta on koos muude väärtustega. Kui meil on looduskaitsealune park, siis on taastamistööde maksumus tunduvalt suurem kui näiteks puisniidu taastamisel: tuleb tellida projektid jms.
Parkide taotlusi on seetõttu väga keerukas hinnata ja looduskaitse-osakonna töötajad oskavad otsustada, kas ühe või teise töö tegemine või tegemata jätmine mõjutab parki oluliselt või mitte. Kui oleme võtnud pargi looduskaitse alla ja teinud taas-tamiskava ning nüüd ütleme, et jääb praegusesse seisu, siis see ei tundu ka mõistlikuna.
Kuidas hindate koostööd vabaühendustega?
Kui neid ei oleks, siis peaksime nad välja mõtlema: need organisatsioonid teevad meie jaoks väga vajalikku tööd. Juhivad tähelepanu asjadele, mille peale me ise ei oska tulla. Hindan nõuandvat rolli kõrgelt. Vabaühendused on meile tülikad, aga heas mõttes. Neilt saab soovitusi, mida ühe või teise probleemi korral tuleks muuta.
Nad on asjatundjad, kui vaadata näiteks ornitoloogiaühingut. Nad on inventuuridel väga olulised ja oskavad hästi liikide tegevuskavasid koostada.
Meil on seda laadi organisatsioonidega aastas palju arutelusid, kus osaleb ka minister, nii kitsama kui laiema temaatikaga. Püüame eri organisatsioonidega kompromissi leida: peale looduskaitse on ka neid ühendusi, kes püüavad loodusest midagi kätte saada.
Kui palju teil endal jääb aega looduses käia?
Päeva sissejuhatuseks teen igal hommikul pooletunnise jalutuskäigu koeraga; ei teagi, kes keda jalutama viib. Kindlasti tahaks rohkem looduses käia. Mõtlesin siia ametisse tulles, et siin peaks iga päeva käima mööda kaitsealasid, aga paraku võtab administreerimine enamiku ajast. Tavaliselt on ametiga seotud looduses käimine konflikti lahendamine: keegi on rahulolematu ja siis peab kohapeal vaatama, milles seisnevad probleemid.
Ma ei arva, et olen kõige targem inimene, kes peab ütlema, mis on õige või vale. Asjade paikapanek käib enamasti reeglite järgi. Konfliktid tulenevad enamasti sellest, et inimestega ei ole suheldud. Näiteks kui hakkame kaitseala looma, siis tuleb seda inimestele selgitada. Avalikustamise käigus saab enamik probleeme lahendatud. Keskkonnaamet tuleb nende lahendamisega toime, kuid mõnikord tuleb ka ministeeriumil otsida lahendusi. Kindlasti tahaks majast rohkem välja pääseda, aga pahatihti on päev selline, ei hommikul potsatad laua taha ja lahkud siit alles õhtul.
Aga jaht ja kalapüük?
Kui olin eelmises ametis metsatööstuse valdkonnas, siis oli mul spinning kogu aeg autos. Kui viis aastat tagasi keskkonnaministeeriumisse tööle lülin, hoidsin samuti spinningut autos, aga praegu mul seda autos enam ei ole. Tõenäosus, et mul jääks aega kala püüda, on kaduvväike.
Jahile jõudsin eelmisel aastal vast nii palju kordi, kui on ühel käel näppe. Aga aega saab ise planeerida -ju ma olen seda halvasti teinud. Tundub, et kalaga on läinud paremini: kala on rohkem ja seda on lihtsam kätte saada.
Puhkuse ajal õnnestub rohkem loodusesse pääseda. Kuid nädala rütm on selline, et ei saa aru, kas Eesli Ekspress ilmub kord nädalas või mitu korda, aeg läheb väga kiiresti.