Metsa- ja koduomanike ühendused protestivad Nabalaga seotud otsuste vastu

RAPLAMAA SÕNUMID, Vivika Veski:
Valitsuse hiljutine otsus eelistada Rail Balticu puhul Nabala looduskaitseala välti­vaid trassivariante on ajendanud mitmeid pöördumisi, kus kutsu­takse üles seda valikut veel kaaluma.

Näiteks saatis Kohila vallavalit­sus peaminister Taavi Rõivasele kirja, kus rõhutab, et võrdse kohtlemise põhimõte peab kehtima ka loodust kaitstes ja Kohila alevi ümbrus, mida läbib praegu sõelale jäänud Rail Balticu trass, on vähemalt sama loodusväärtuslik kui Nabala (vt lk 5).

Omanike Keskliit palub Taavi Rõivasel valida koduomanikega arvestav Rail Balticu trass, mida üks eelistrassidest, Nabalast Tallinna poolt mööduv nende sõnul ei ole. Liidu volikogu esimehe Anto Raukase sõnul on nende poole pöördunud mureli­kud koduomanikud seoses Rail Balticu võimaliku trassi kulge­misega läbi tiheasustusala, „… samal ajal kui seda on võimalik teha läbi praktiliselt asustamata ja looduslikult väheväärtusliku Nabala kavandatava loodus­kaitseala. Seega mõistlik oleks Rail Balticu rajamisel lähtuda põhimõttest, et mida kaugemal on kiirraudtee tiheasustusest ja kodudest, seda parem,” tõdes Raukas.

Peavad piiranguid asjakohatuks

Eesti Metsaselts on omakorda astunud välja Kohila Metsa­seltsi metsaomanike ja Arved Viirlaiu Põhja-Eesti Metsaühistu piirkonna elanike kaitseks. Omanikud ja elanikud ei ole rahul Nabala kaitsealale planee­ritavate piirangutega.

..Rajatavale kaitsealale planeeritud piirangud ei ole asjakohased,” ütles Kohila val­lavanem ja Kohila Metsaseltsi juhatuse liige Heiki Hepner. „Me kõik toetasime siin ideed kehtestada piiranguvöönd ja keelata kaevanduste rajamine. Algul oligi ju sellest juttu, et kaitsma asutakse karstiala ja põhjavett. Nüüd aga on eesmärk muutunud ja plaanide järgi keelatakse kaitsealal peaaegu kõik tegevused. Eriti häiritud on kohalikud metsaomanikud, sest kaitsealal enam metsa nor­maalselt majandada ei saa.”

Eesti Metsaseltsi president professor Hardi Tullus lisas, et Nabala kaitseala loomise praegune plaan tekitab nõutust. „Kaitse alla tahetakse võtta neli tuhat hektarit metsamaad! Kuidas saab metsade senise ma­jandamise praktika jätkumine mõjuda halvasti põhjaveele ja nõiakaevule? Nii ei arvestata kohalike elanike huvisid ja tõr­jutakse nad kaitsealalt välja.”

Ettepanek peatada menet­lemine

Koduomanikke esindav Omanike Keskliit pöördus pea­minister Rõivase ja valitsuse poole ettepanekuga ajutiselt peatada Nabala looduskaitseala menetlemine ja teha täiendav asjatundlik kompleksne ja tasakaalukas ekspertiis, mis arvestaks lisaks fauna ja floora kaitsele ka piirkonna majandus­likke ja sotsiaalseid mõjusid.

Omanike Keskliidu andmeil jääb Nabalast Tallinna poolt mööduva raudteetrassi 13A trassikoridori umbes 1100 hoonet ja raudteemaale kümme hoonet. Nabalat läbivate trasside puhul on need arvud vastavalt 608 ja kuus. Koduomanike vaatevink­list on arvestatavateks alterna­tiivideks siiski ka trassid 13B, 13C ja 13D, mis mööduvad Naba­last ida poolt ja mille teele jääb hooneid samas suurusjärgus Nabala trassiga. Siin võib aga Omanike Keskliidu väitel saada takistuseks maksumus, sest esialgsed hinnangud näitavad, et ehitusmaksumus on umbes 30 miljonit eurot rohkem ja sot­siaalmajanduslik kulu 30 aasta jooksul umbes 37 miljonit eurot suurem kui Nabala trassil.

ARB taunib konfliktiõhutamist

Veel enne valitsuse eelmise nädala otsust eelistada Nabalast mööduvaid trassivariante neid läbivatele pidas kodanikuühendus Avalikult Rail Balticust Tallinna keskraamatukogus jär­jekordse pressikonverentsi, kus ühenduse üks eestvedaja, Saku vallavolikogu esimees Tanel Ots tõdes murega, et erinevalt Rapla- ja Pärnumaast ei suudeta Harjumaal kokku leppida Rail Balticu raudteetrassi sobivat asukohta. „Harjumaa” tähendab siinkohal ka Raplamaa Harju-maa-poolseimat valda Kohilat, kes pole samuti kokkuleppega liitunud ja kuhu ulatub loodav Nabala looduskaitseala.

Tanel Otsa sõnul on Rail Balticu planeerijad teadlikult kogukondi üksteise vastu välja mänginud. Ta tõi üheks näiteks aprillis peetud Rail Balticu Tallinna ringtee trassialternatiivi avaliku tutvustuskoosoleku Kiili vallas, kus tehnilise konsultandi OÜ Reaalprojekt juht Mikk Reier kutsus Kiili valla rahvast üles saatma kirju selle nimel, et Rail Balticu saaks rajada läbi loodava Nabala looduskaitseala.

Tanel Otsa sõnum on, et kõiki trassivariante tuleb kaa­luda võrdselt. Ta tunnistas, et ei suuda jääda Nabala suhtes erapooletuks, kuid leiab, et jah, ka sealseid trassivariante tuleks kaaluda teistega võrdselt.

0Shares