Metsa jätkusuutlik majandamine ja selle tõendamine
12.02.2014
POSTIMEES (erileht), Sirli Jakobson:
SA Erametsakeskus projektispetsialist Sirli Jakobson viibib praktikal Erametsaomanike Konföderatsiooni (CEPF) juures ja on lähetatud praktikale Life Long Learning Leonardo da Vinci alamprogrammi raames.
Metsapoliitika proovib kohanduda arvukate nõudmistega, mida erinevad poliitikavaldkonnad metsandusele seavad. Kliimamuutused, bioloogiline mitmekesisus, taastuvenergia, vee, pinnase ja mägede kaitse – need on ainult mõned näited.
Euroopa Liidu maismaast on metsadega kaetud 40 protsenti. Metsal on oluline roll puidu ja hüvede allikana ning maaelu arengusse panustamisel, luues seeläbi üle Euroopa kolm miljonit töökohta. Viimaste aastate jooksul on metsa jätkusuutliku majandamise küsimus saanud järjest enam tähelepanu.
Euroopa metsade aastasest juurdekasvust raiutakse praegu umbes 60-70 protsenti ja metsa pindala on kasvanud 0,4 protsenti viimaste aastakümnete jooksul. Euroopa Liidu liikmesriikide hinnangute alusel kasvab raiumismaht võrreldes 2010. aastaga kolmandiku võrra aastaks 2020.
Metsast pärinev biomass on praegu kõige olulisem taastuvenergiaallikas, tagades umbes poole Euroopa Liidus kasutatavast taastuvenergiast. Riiklike taastuvenergia tegevusplaanide alusel moodustaks biomassi pakkumine 42 protsenti energiaeesmärkidest aastaks 2020. Kui selline olukord saavutatakse, kasutataks puitu energia tootmiseks samas mahus, nagu seda praegu kokku raiutakse. Jätkusuutlikkuse tagamisse on sellisel juhul vaja kindlasti panustada.
JÄTKUSUUTLIKKUS
Metsa jätkusuutlik majandamine on nii Euroopa uue kui ka vana metsastrateegia alusel metsa-majandamise üldmõte. See tähendab metsade ja metsamaa kasutamist viisil, mis tagab metsade mitmekesisuse, tootlikkuse, uuenemis-võime, elujõulisuse ning potentsiaali täita täna ja tulevikus ökoloogilisi, majanduslikke ja sotsiaalseid funktsioone, kahjustamata seejuures teisi ökosüsteeme. Metsade säästev ehk jätkusuutlik majandamine on ka Eestis kehtiva metsaseaduse eesmärgiks.
2009. aasta kevadel vastu võetud Euroopa Liidu direktiiv taastuvatest energiaallikatest toodetud energia kasutamise edendamise kohta seadis liikmesriikidele kohustuslikud mahud taastuvenergia kasutamiseks aastaks 2020. Direktiiv sisaldab ka jätkusuutlikkuse kava transpordis tarvitatavatele biokütustele ning sooja- ja elektritootmises kasutatavatele biovedelikele.
2010. aastal koostas Euroopa Komisjon esimese raporti direktiivi ülevõtmise kohta liikmesriikides ja jõudis järeldusele, et lisanduvaid kriteeriume biomassi jätkusuutlikkuse tagamiseks ei ole tarvis, sest juba antud soovitused liikmesriikidele on piisavad. Muude põhjenduste seas tõi komisjon välja, et väiketootjad ei talu lisanduvaid administratiivsed kulusid, mis tuleneksid jätkusuutlikkuse tõestamisest.
Praegu ei ole teema Euroopa Komisjonis edasi liikunud, aga energia peadirektoraat avaldab hinnangu eeldatavasti selle aasta alguses Euroopa Liidu energia- ja kliima-raamistiku 2030 raames.
KRITEERIUMID
Riikidele on ette antud vabatahtlikud üleeuroopalised jätkusuutlikkuse kriteeriumid ja indikaatorid, mis on Euroopa metsanduse valdkonna eest vastutavate ministrite koostööorganisatsiooni FOREST EUROPE töö keskpunkt. Kriteeriumitega hinnatakse nii kvalitatiivseid kui ka kvantitatiivseid näitajaid, nagu näiteks metsamaa pindala, pinnase seisukorda, raiemahtu, ohustatud liike, tööstusmahtu jne. Nende 2003. aastal välja töötatud kriteeriumite alusel avaldati kolme aasta eest mahukas raport, kuid andmete edastamine kõnealuste indikaatorite alusel on riikidele vabatahtlik ja mingeid kohustusi see eraomanikele ei sea.
Uue metsastrateegiaga on Euroopa Liidu tasandil ette nähtud õiguslikult siduvad jätkusuutliku metsamajandamise kriteeriumid. Jätkusuutlikkuse kriteeriumite sattumist metsastrateegiasse võib lugeda nii keskkonnaaktivistide pikaajalise lobitöö tulemiks kui ka vastuseks biomassi kriteeriumite pikale veninud aruteludele. Metsaomanike seisukoht on kindel – biomassi sektoripõhised kriteeriumid, samuti lõpptoodangule keskenduv lähenemine ei ole loogiline ega praktiline.
Suurim oht kohustusliku jätkusuutliku metsanduse kriteeriumite seadmisel on asjaolu, et tõendamiskohustust ei seata ainult riiklikul või piirkondlikul, vaid ka eraomandi tasemel. Liikmesriikidel on juba paigas süsteemid metsade seireks ja andmebaasid, mille alusel kriteeriumitele vastamist tõendada.
Metsamajandamiskavade või samaväärse instrumendi kohustuslikuks muutmine on aina enam päevakorda tõusnud. Mitmed asjaosalised usuvad, et detailsema info valdamine omandi tasemel annab parema võimaluse metsa jätkusuutlikkuse tõestamiseks, aga lubab ka metsamajandamist teatud suunas juhtida. Metsaomanikud ei ole muidugi bürokraatia kasvust huvitatud.
Euroopa Komisjon kaalub metsamajandamiskava kohustuslikuks seadmist ja selle muutmist üheks peamiseks meetodiks jätkusuutliku metsamajandamise tõendamisel. Metsamajandamiskava on mainitud nii uues metsastrateegias, bioloogilise mitmekesisuse strateegias kui ka mitmes juhendmaterjalis, mida komisjon praegu metsandusega seotud valdkondadele koostab. Oktoobris saatis komisjon liikmesriikidele küsimustiku, kogumaks infot metsamajandamiskavade rakendamise kohta. Vastuste analüüsi alles koostatakse.
Mõnes Euroopa riigis on juba metsamajandamiskava kohustuslik. Näiteks Leedus peab kava olema enam kui kolme hektari suurustele metsaaladele, Prantsusmaal suurematele kui 25 hektarit. Palju rohkem leidub aga riike, kus niisugust kohustust ei ole ja kava sisu riigi poolt ei reguleerita, näiteks Rootsi, Soome, Taani, Austria ja Portugal. Nende riikide metsaomanikel on ka takistusi metsamajandamiskava tellimisel – kõrged hinnad, vähe tegijaid ja puuduvad toetussüsteemid, et oleks võimalik nii nagu Eestis kulude katteks toetust taotleda. Prantsusmaal on näiteks metsamajandamiskava maksumus 70-100 eurot hektari kohta.
TERVIKLIK LAHENDUS
Euroopa metsaomanikud toetavad metsa jätkusuutlikkuse tõendamisel terviklikku lahendust, mis võtaks arvesse kõiki metsade poolt pakutavaid majanduslikke, sotsiaalseid ja keskkonnafunktsioone ning ka lisandväärtuseid. Jätkusuutlikkuse kriteeriumid on osa metsa-strateegiast. Euroopa tasandil tuleb arvesse võtta sedagi, et riikide metsad ja metsa majandamise võtted on vägagi erinevad.
Metsamajandamiskavade kohustuslikkuse arenguid jälgivad Brüsselis mitmed organisatsioonid, kes maaomanike huve kaitsevad: Euroopa Metsaomanike Föderatsioon (CEPF), Euroopa Põllumajandusorganisatsioonid ja Euroopa Põllumajandusühistud (Copa Co-geca), Euroopa Maaomanike Ühendus (ELO) ja Lõuna-Euroopa Metsaomanike Ühing (USSE).