Rail Balticu eelistrass möödub Nabalast ida poolt
12.06.2014
RAPLAMAA SÕNUMID, Vivika Veski:
Rail Balticu keskkonnamõju strateegilise hindamise võrdlustulemuste põhjal selgunud eelistrass kulgeb loodavast Nabala kaitsealast ida poolt kaarega mööda.
Rail Balticu projektijuht Indrek Sirp ütles, et trassialternatiivide võrdlustulemused oli nüüd võimalik avalikustada tänu sellele, et keskkonnaministeerium on keskkonnamõju strateegilise hindamise (KSH) programmi põhimõtteliselt heaks kiitnud. Seni oli keskkonnaministeerium jätnud KSH programmi kooskõlastamata sellepärast, et trassialternatiivide hulgast olid eemaldamata Nabalat läbivad trassivalikud.
29. mail otsustas valitsus, et Harjumaal jätkatakse trassidega, mis kulgevad idast ja läänest ümber loodava kaitseala ja jäetakse ülejäänud trassivalikud esialgu kõrvale. Lisaks Harjumaale puudutab see ka Põhja-Raplamaad, eeskätt Kohila valda.
KSH võrdlustulemused omakorda andsid Harjumaa ja Põhja-Raplamaa trassidest eelise idapoolsele. Rail Balticu konsultandi, Hendrikson & Ko juhtiva planeerimisspetsialisti Pille Metspalu sõnul on nimetatud trass ehk 13 B ja C tehniliselt hästi teostatav ning koormab kõige vähem inimeste elukeskkonda ja looduskeskkonda.
Harjumaa loobus lisatrassist
KSH vahearuanne ja trassialternatiivide võrdlustulemused avalikustati esmaspäeva pärastlõunal majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis peetud pressikonverentsil. Raplamaa kesk- ja lõunaosa ning Pärnumaa võrdlustulemustest on juba varem n-ö mitteametlikult teada antud. Raplas kulgeb trass Raplast ja Järvakandist läänes ning Pärnumaal läbi Pärnu linna.
Võrdlustulemuste põhjal selgunud eelistrass säästab ka Kohila alevit, samas jätkatakse Kohilas allkirjade kogumist alevit läbiva trassi vastu. Kohila vallavanema Heiki Hepneri sõnul ei tähenda KSH võrdlustulemuste avalikustamine, et teised trassid oleksid valikute hulgast maha võetud.
Pärast valitsuse 29. mai otsust Harjumaa trasside kohta teatas Harjumaa maavanem Ülle Rajasalu eelmisel nädalal, et soovib valikusse taaslisada trassivariandi 14 C + G ehk Tallinna ringteetrassi, mis kulgeb ringteest põhja pool. Esmaspäeva hommikul enne KSH võrdlustulemuste avalikustamist peetud Rail Balticu juhtkomitee koosolekul teatas Harju maavanem siiski, et võtab oma ettepaneku tagasi ning lähtub edasises planeerimises valitsuse eelistatud trassialternatiividest.
Loomade liikumisteedel taradeta
Ettevõtte Hendrikson & Ko juhtiv ekspert Heikki Kalle ütles, et nad on kaalunud vahepeal, kas Rail Balticu raudtee peaks olema kogu ulatuses tarastatud ehk mõlemalt poolt aiaga piiratud. Nad jõudsid tema sõnul järeldusele, et tasub kaaluda varianti jätta inimasustuseta piirkondades loomade liikumiskoridorides aed ära, et ei tekiks nii suurt barjääriefekti suurulukitele ning raudtee ei lõhuks nende populatsioone.
Heikki Kalle tutvustas ka teisi võimalikke leevendus-meetmeid. Näiteks tuleks ehitustöid teatud piirkondades vältida kalade kudeperioodil ja lindude pesitsusajal.
Müra ja vibratsiooni leevendamise meetmetest on tema sõnul kõige olulisem nõuetekohase veeremi kasutamine raudteel ning rataste ja rööbaste hooldus, et müra nii palju ei tekikski. Vajalikesse kohtadesse tuleb siiski rajada ka müratõkkeseinad ja -vallid ning eriti tundlikes kohtades tuleb kaaluda kiirusepiirangut. Trassialternatiive võrreldi paljudest aspektidest lähtudes: looduskeskkond, keskkonnatervis, ehitatud keskkond, kogukonna jätku-suutlikkus, juurdepääs, sealhulgas nii liikumis- kui ka kohaliku rongiliikluse rakendamise võimalused, ehitised ja kinnistute väärtus, põllumajandusmaade terviklikkus, metsamajandus, maavarad, majanduskeskkond, kultuurikeskkond jne.
Avalikud koosolekud tulekul
Juunis ja juulis korraldavad Harju, Rapla ja Pärnu maavalitsus trassikoridori võrdlustulemuste tutvustamiseks avalikud koosolekud. Raplamaal peetakse need juuni lõpus ja juuli alguses. Pärast avalikke tutvustusi hakatakse koostama eskiislahendusi, mis avalikustatakse praeguse ajakava kohaselt tänavu detsembris. Selle aasta teises pooles alustatakse ka tehniliste uuringute ja projektidega.
Maavanemad peaksid Rail Balticu maakonnaplaneeringud võtma vastu tuleva aasta augustis. Sellele järgneb planeeringu avalik väljapanek. Planeeringud tahetakse kehtestada ületuleva aasta kevadel.