Elu keset metsa

ÄRIPÄEV (Tööstus), Kairi Oja: Ehk on mõnevõrra üllatav, et Eesti üht vanimat metsandusalast kutset andvat õppeasutust juhib naisterahvas. Kuid Luual ollakse sellega harjunud juba aastast 2001. Tänavu augustis tähistas väärika ajalooga Luua Metsanduskool oma 65 aasta juubelit.

Kohtume Haanaga tema kiire tööpäeva sees, augustikuu lõpul vanas mõisahoones, kus asub Luua metsanduskooli administrat­sioon. Hoone mõjub mõisale kohase vääriku­sega aukartustäratavalt ning akadeemiliselt. Haana on hõivatud kooli juubelipidustuste ettevalmistustega ning uute õpilaste vastuvõtu­ga. Ta on erakordselt energiline ja positiivne, se­da on tunda esimesest hetkest, mil temaga kohtume. Aeg-ajalt tulevad vastu Luua kooli tööta­jad, kellele Haana tere ütleb, seda enamasti nae­ratades ja – sageli esimesena.

Kogu tema elu on olnud seotud metsandu­sega. “Võiks isegi öelda, et olen metsa ning metsanduse sees kasvanud, oli ju kogu minu pere­kond seotud metsandusega,” alustab Haana. Tema isa, Udo Veibri, oli Maaülikoolis 40 aas­tat ametis metsakasutuse õppejõuna ning ema töötas sama ülikooli õppeosakonnas.

“Nii sain ma sageli silgata koo isaga akadee­milises ülikooli auditooriumis, ning mõistagi võttis ta mind ka metsa kaasa, kui olid üliõpi­laste praktikumid,” räägib Zuba-Reinsalu. “Eks see metsandus on meie peres teataval määral geneetiline soodumus,” naerab ta. Nii ei olnud keskkooli lõpus mingit kahtlust – ka tema asus õppima metsateadust. “Kogu kooliaja saatsid mind tegelikult kindlad huvid – metsandus, loodus ja sport – võrkpall,” jätkab ta.

Aastal 1986 asus ta toonase EPA metsandusteaduskonda. Samal aastal jõudis tema teadvusesse tõsiasi, et isa on ju samas koolis õppejõud. “Niisiis ei tulnud popipäevadest ei teoorias ega praktikas midagi välja. Kui teised said vahel lõdvemalt võtta, pidin mina ikka krips-kraps kooli poole astuma – isa äratas mind hommi­kuti sõnadega “Kool ootab!,” jutustab ta. Hil­jem oli ta isale selle eest mõistagi tänulik. Ja tä­nulik on ta ka oma õpingukaaslastele, kellega koos kasvati ning ühiseid väärtusi kujundati, need kannavad kogu elu.

Üsna pea pärast ülikooli lõppu 1991. aas­tal tuli Haanale mõte proovida lektori ame­tit. “See mõte tundus mulle üha loomulikum ja niisiis alustasin ma metsateaduste õppejõu­na 1992. aastal,” räägib Haana energiliselt. Aas­tal 1994 asus ta ametisse Maaülikooli dekanaa­dis, kuniks ühel hetkel viis elu teda kokku vä­liseesti puiduteadlase Endel Saaranniga, kelle­ga koostatud puiduteaduse õpikut oli tal või­malus toimetada.

Aastal 1998 märkas ta ühel päeval ajalehes kuulutust, milles otsiti Luua metsanduskoolile õppedirektorit-administratiivjuhti. “Sisetunne ütles, et pean minema kohale. No ja läksingi,” kirjeldab Zuba-Reinsalu toonaseid emotsioo­ne. “Läks kuidagi nii, et tol hetkel ilmselt enam kandidaate ei olnudki. No ja nii mind siis välja valitigi,” jätkab ta.

Zuba-Reinsalu töötas kolmel aastal kooli õppedirektorina, tema korraldada ja suunata oli kogu kooli õppetegevuse ideoloogia.

Aastal 2001 valiti ta juba koolile uueks di­rektoriks. “Ju see siis lihtsalt pidi nii minema,” muigab ta. Tollal oli tema tööelu tänu veel pa­ralleelselt lektoriametit pidades väga pingeli­ne ja ühel hetkel tundus talle, et millestki peab loobuma. Samal aastal tegi ta Maaülikoolis puiduteaduste magistrikraadi. “Puidu tugevuses, kui päris täpne olla,” lisab ta.

Kogu perega Luuale.

Aastal 2005 kolis Haana koos perega päriselt Luuale. “Meil on suur pe­re – abikaasaga kahe peale on kokku viis last, selline tänapäevane kärgpere,” muigab ta taas. “Meil on ka ühine pesamuna, kes käib teist aas­tat kooliteed.”

Luua metsakoolis on Haana sõnul vilistla­sed alati au sees olnud, kokkutulekuid on järjepidevalt viieaastase intervalliga korraldatud üle 40 aasta.

Esimese kokkutuleku korraldas kooli kaua­aegne rektor Kaupo Ilmet, kes juhtis kooli kogunisti 20 aastat. “Niisuguse generatsiooni ole­masolu loob ääretult hea tunde, annab tohutult suure emotsionaalse laengu,” sõnab nüüd­ne koolijuht. Haanale teeb rõõmu, et veel tänaseni tunnevad kooli käekäigu vastu aktiiv­selt huvi esimeste lendude “poisid”.

Tänavune kokkutulek on nüüdseks mööda­nik, üritus sai väärikam kui eales varem. “Oli­me kokku pannud näituse arboreetumi aja­loost kooli endiste õppejõudude Alfred Ilvese ja Alfred Konneli märkmete alusel.

Õpetamisest pole Haana ka direktoriametit pidades loobuda suutnud. “See on see, mis annab mulle energiat ja paneb hommikuti te­gutsema, pean tundma et olen osa protsessist, minu ümber on reaalne elu,” räägib ta. “Õpetan sessiooniõppes juhtimist ning olen ka kursusejuhendaja rollis. See on umbes nagu klassijuha­taja tänases mõistes.”

Need kaks rolli võimaldavad tal sidustada juhtimisteooriat praktilise ja reaalse eluga, saades sel moel ka tagasisidet kooli tegevuse ja arengu suunamise tarvis.

“Kursuse juhataja olla on inspireeriv, mulle teeb heameelt, et minu õpilased peavad minust lugu, et nad küsivad minu arvamust, püüan ol­la neile sõber,” räägib Haana. “Nad ei karda kunagi minu juurde tulla, sest kuulan alati nad ära. Sageli trügivad õpilased minu assistendist mööda, öeldes “Meil on vaja oma õpetajaga rää­kida”- see tunne teeb südame soojaks.”

Päevases õppes õpib 170 õpilast, sessioonõppes üle 200. Lisaks on täiskasvanute täienduskoolitused, kus aastas osaleb umbes 800 ini­mest. Pakutakse elukestvat õpet kõikidele, kel soov õpetatavatel teemadel end täiendada. Elu näitab, et Luual õppijate vanuse vahemik jääb 16-73 aasta vahele.

Õpilastele vahel nii sõbra kui ka ema eest.

Haana räägib et omal kombel on ta oma õpilas­tele nii ema kui ka psühholoogi eest. “Nad on ju kodunt lahkudes täielikud lapsed, ema saa­detud moosid ning kartulid kaasas,” sõnab ta. “Eks me siis püüa siin neist edasi inimesi vor­mida, õigeid väärtuseid kujundada, tõde va­lest eristama õpetada,” sõnab ta. Haana sõnul satub kooli õppima väga erineva perekondli­ku taustaga õpilasi, erinevad on nad ka kodust kaasa antud väärtuste poolest. Ta lisab, et näi­teks öörahu saabudes lülitatakse kooli õpilas­kodust internetiühendus välja, sest muidu poo­led kooli lihtsalt ei jõuaks.

Zuba-Reinsalu pöörab väga suurt tähelepa­nu noorte inimeste motivatsioonile ning oma enda mina tundmaõppimisele. “Kui ikka ei ole mingit seesmist valmidust ja soovi end prakti­lise metsandusesega siduda, ei ole mõtet Luual aega raisata,” on ta printsipiaalne. Tema soovunelm enda sõnul on luua metsandussektori hariduse- ja karjäärimudel, mis peaks aitama tulevikus metsanduses tööd alustaval noorel teha õigeid valikuid nii töökohtade kui ka haridustee osas.

Euroraha toel sai kool korda.

Luua koolil on praktikabaasina hallata 3600 hektarit riigi­metsa, kus õppijad kätt harjutavad ning kuhu jäetakse ka vigadest õppimise kooliraha. “Meie koolis on omamoodi naturaalmajanduslik elu­korraldus – õpilaste raiutud metsast saab kool küttepuud, teatava osa müüme isegi maha,” räägib Haana.

Luua metsanduskool on viimase 8 aasta jooksul palju muutunud, ajakohastatud on pea­mised õppe- ja olmehooned, välja arendatud on praktilise õppe baasid, muretsetud metsa­tehnikat. “Eks me oleme ise olnud varmad ka ELi struktuurfondide toetuseid taotlema,” nen­dib Haana.

Ta hindab enda sõnul juhina enim koostöö­suhteid, positiivset ja avatud mõtlemist.

Luua metsandusharidusel pikk ajalugu. Koolil on olnud läbi aegade üle kümne nime

Seoses metsamajandusmi­nisteeriumi ja enam kui 50 uue metskonna moodusta­misega kerkis Eestis 1947.

aastal päevakorda metsama­jandusliku kaadri defitsiidi probleem. Puudus oli abimetsaülematest, metsnikest ja metsavahtidest. Aasta 1948 ke­vadel otsustas metsamajanduse ministeerium asutada kahe-aastase õppeajaga metsakoo­li. Kooli asukohaks sobis spet­siaalse komisjoni arvates Luua mõis, kuna siin oli olemas õp­pehooneks sobiv mõis kõrval­hoonetega, liigirikas park ja suur ning mitmekesise puis­tuga metsamassiiv. Septemb­ris 1948 avatigi 2-aastase õp­peajaga metsakool 60 õpila­sele. Kooli nimi tuletati koha­liku valla nimest – Kuremaa Metsakool.

Metsakasvatajate kool.

Aja­vahemikus 1948-1955 lõpe­tas kooli 6 lendu, kokku 25 6 lõ­petajaga Lõpetanud said nooremmetsakasvataja kutse ja nad suunati vastavalt võime­tele tööle metsaülemast ku­ni metsavahi ametikohani. Li­saks kaheaastase õppeajaga metsakasvatajate koolitami­sele toimusid Luual aastatel 1948-1953 6kuulised metsan­duslikud kursused. Kursus­tel osales 522 inimest. Aasta­tel 1949-1955 tehti metsakoo­li juures õpilaste abiga mit­mesuguseid ehitustöid: mõisa häärber ehitati kahekorruse­liseks, mõisa kuivatist sai klu­bi, valitsejamaja ehitati üm­ber kahekorruseliseks ühis­elamuks jne. Aastal 1953 alus­tati ka dendropargi rajamist, mis praeguseks on koos Luua puukooliga tuntud oma liigirohkuse ja ilusate okaspuuvormide poolest.

Erinevad alluvussuhted.

1. novembril 1954. aastal alus­tas Luual tegevust üheaastane metsakool, mis koolitas kuni 1963.aastani metsamajandu­se meistreid (kokku 343 lõpe­tajat) ning järgnevatel aasta­tel metsavahte (kokku 373 lõ­petajat). Samal ajal tehti ette­valmistusi ka kõrgema tase­me metsandushariduse and­miseks. Aastal 1956 avati met­sakooli kõrval ka tehnikum. Hiljem koolid ühinesid.

Tolleaegse haridus- ja ma­janduspoliitika kohaselt ha­kati 1960ndate aastate keskel moodustama põllumajandus­tehnikumide baasil sovhoos-tehnikume.

Ka Luual otsustati kujun­dada majand, mille moodus­tasid tehnikum koos sovhoo­si, metskonna ja puukooliga. Kool allutati Loomakasvatu­se ja Veterinaaria Instituudi­le. Instituudi juhtkond oli põ­hiliselt huvitatud põllumajan­duse ja loomakasvatuse eden­damisest ning nii nihkus pai­gast praktikakorralduse ras­kuspunkt – töökäsi vajati põl­dudel.

Aastal 1985 eraldati tehni­kum Loomaksavatuse Insti­tuudi alluvusest ja 1990-ndate aastate algusest on Luual taas pearõhk metsanduslike oskus­te omandamisel. Õpetatakse metsandustehniku ja metsandusettevõtja eriala

Eesti taasiseseisvumine ning riigipiiride avanemine andis soodsad võimalused vä­lissidemete loomiseks teiste maade metsanduslike õppe­asutustega. Lisaks koostöö­le Läti ja Leedu metsakoolide­ga loodi sidemed Kuru, Kot­ka, Joensuu ja Saarijärve met­sakoolidega Soomest ning hil­jem ka Osby looduskasutuse kooliga Rootsist. Soomlaste abiga sai Luua kool endale ketassaekaatri, kus tänaseni koo­litatakse nii täiend- ja ümberõppijaid kui ka oma õpilasi.

Uuendusmeelne kool.

Kool on olnud aldis kaasa lööma mitmetes projektides ning arenguprogrammides. Aas­tal 1995 esitati konkursile projekt, pääsemaks osalema Eesti Kutsehariduse Refor­mi programmis. Projekt osu­tus edukaks ning Luua Met­sanduskool valiti üheks 13-st pilootkoolist, kes said Phare-programmist arengutoetust. See võimaldas avada pui­du- ja puittoodete kaubandu­se eriala.

Kui 1990ndate aastate al­guses oli tööturul ja sellest tu­lenevalt mõistagi ka koolis rõ­huasetus paigutatud töövõte­te õpetamisele mootorsaagi­dega, siis vaevalt 10 aasta möö­dudes on päevakorda tõusnud töö erinevate metsamasinate­ga. Alates 1999. aasta sügisest koolitatakse Luua Metsanduskoolis forwarderioperaatoreid. Alates 2000. aastast an­nab Luua Metsanduskool ha­ridust ka maastikuehituse eri­alal ning alates 2002. õppeaas­tast haljastaja erialal.

Oma eksisteerimisaja jooksul on metsakool kandnud eri­nevaid nimesid, mis sageli tu­lenesid kas rajooni, asula või külanõukogu nimest või alluvussuhtest:

Tasub teada

Nimed läbi aegade

1948-1961 Kuremaa Met­sakool

1961-1968 Jõgeva Metsa­majanduse Kool

1968-1975 Palamuse Metsa­majanduse Kool

1956-1959 Kuremaa Metsatehnikum

1959-1961 Tihemetsa Põllu-ja Metsamajanduse Tehni­kumi Kuremaa filiaal

1961-1968 Jõgeva Metsa­majanduse Tehnikum

1968-1976 Palamuse Met­samajanduse Sovhoostehnikum

1976-1991 Kaarepere Sovhoostehnikum

1991-1992 Luua Metsatehnikum

1992-1999 Luua Kõrgem Metsakool

alates1999 Luua Metsanduskool

0Shares