Hiite kaitsja: Rail Balticu ehitusega satub ohtu 700 looduslikku pühapaika

Ootsipalu hiiglased, selektsioon

“Rüüstatud pühapaigad, hävitatud loodus – et materiaalset kasu saada – ei too õnne. See on räpane ja neetud raha,” muretseb hiite hoidja ning kaitsja Ahto Kaasik Maalehes ilmunud intervjuus ajakirjanik Ain Alvelale.

Looduslike pühapaikade uurija ning nende hoidmise eest hoolitseja Ahto Kaasik ütleb, et tema meeltesse tekkis looduse väe tunnetuslik pool juba varases lapsepõlves, ilma et keegi oleks teda otseselt selle koha pealt harinud.

Nüüd teeb Ahto agaralt tööd, et igaüks meist leiaks raja just endale tähtsa pühapaiga juurde; et teadmine pühapaikade kohta rahva mälus ei tuhmuks ja et inimene oma tegevusega looduslikke pühapaiku kas siis teadmatusest või hoolimatusest ei hävitaks.s

Ahto Kaasik alustas tänavu hiieretkede korraldamist. Järgmine retk leiab aset 28. oktoobril ja viib huvilised Jõelähtme kihelkonda Maardu ja Viimsi ümbruses. Juba 11 aastat on ta korraldanud hiite kuvavõistlust, kuhu saab pilte saata 15. oktoobrini.

Küsimusele, kui palju pühapaikasid määrab hävingule läbi Eestimaa rajatav Rail Balticu trass, vastab Kaasik, et aastatel 2013–2014 tehti Tartu Ülikooli looduslike pühapaikade keskuses Rail Balticu toonaste trassikavandite põhjal looduslike pühapaikade eelanalüüsi. Vaadati läbi käepärased andmebaasid ning vahetult trassil või selle lähikonnas leiti 36 looduslikku pühapaika.

“Trass ise on tegelikult väike mure, sest raudteetammi ehituseks vajatakse tohutult liiva ja kruusa, mis on plaanis kaevandada ümberkaudsetelt küngastelt,” selgitas Kaasik ning lisas, et kui maa-ainest veetaks 25 km raadiuses trassist, satuks ohtu 700 looduslikku pühapaika. “Aga seda raadiust laiendati 50 kilomeetrile, mis tähendab saja kilomeetri laiuse riba tõmbamist risti läbi Eesti, kaevandatakse välja maavara ja rikutakse veerežiim. Seega, ohtu sattuvate pühapaikade arv suureneb,” lisas ta.

Loe täispikkuses intervjuud Maalehe veebist.

Vaata ka: looduslike pühapaikade kaardirakendus Maa-ameti kodulehel.

 

0Shares