Koalitsioon harutab omakeskis toppava jahiseaduse umbsõlme
08.03.2013
EPL, Ulvar Käärt/Urmas Jaagant: Uus jahiseadus: metsaomanikud töötlevad Reformierakonda, jahimehed aga IRL-i
Kuigi uus jahiseadus pidi jõustuma juba märtsi alguseks, ei lõppe vaidlused selle üle ilmselt enne aprilli.
Keskkonnaministeerium esitas kolm kompromissettepanekut, millest keerulisim on ulukikahjude hüvitamise kord. Selle järgi oleks jahiseltsidel õigus luua vastav reservfond.
Jahimehed leiavad, et riik peaks siiski kahjude hüvitamises osalema. Reformierakond on aga riikliku reservi loomise vastu.
Jahiseadus on visa valmima. Vastasleerides on maaomanikud ja jahimehed, kummagi selja taga paistab olevat ka üks koalitsiooni erakond.
Viimastel kuudel palju kära tekitanud uue jahiseaduse eelnõust on saanud keskkonnaministri Keit Pentus-Rosimannuse jaoks esimene tõsine ametialane katsumus. Juba eelmise aasta lõpus parlamenti saadetud seaduse kinnitamine pole erinevate huvigruppide valjuks paisunud kriitika ja erimeelsuste tõttu sujunud sugugi nii libedalt, kui esialgu plaaniti.
Esialgse kava järgi pidi otseselt ühtekokku 90 000 maaomanikku ning 15 000 jahimeest puudutav seadus jõustuma juba 1. märtsist, kuid praegu on põhjust arvata, et segadus selle ümber enne aprilli ei lõppe. Selleks, et riigikogu keskkonnakomisjonis kärssavat seaduseelnõu toppamisest päästa, on keskkonnaministeerium peamiste vaidlusi tekitanud seadusepügalate osas kompromissettepanekud lauale pannud.
Tugev lobitöö
1. kompromissettepanek puudutab uue seadusega maaomanikele tekkivat õigust enda maadel toimetavat jahiseltsi välja vahetada. Eelnõu algversioonis oli võimalus jahimaa kasutaja välja vahetada, kui 2/3 piirkonna maaomanikest seda soovib. Nüüd on arutusel võimalus, et selline õigus tekiks, kui seda soovib 51% jahipiirkonna pindala omanikest ja 51% kinnisasjade omanikest. „See peaks maha võtma hirmud suuromanike liialt suure mõju osas,” selgitas Pentus-Rosimannus.
2. muudatusettepanek puudutab jahimaade kasutuslubade tähtajalisust. Kui algselt plaaniti vastav luba anda tähtajatult, siis nüüd on välja pakutud, et luba võiks olla 10-aastase tähtajaga.
3. ja kõige põhimõttelisema kompromissina on aga keskkonnaministeerium välja pakkunud, et seni selgelt reguleerimata ulukikahjude hüvitamise korra loomise huvides võiks seadusesse sisse kirjutada jahiseltside õiguse vastava reservfondi loomiseks. „Tegu ei oleks mitte riikliku reservfondiga – maksumaksjate koormust kasvatava riikliku jahikahjustuste fondi loomist ma ei toeta -, vaid jahimeeste endi maksetest moodustatava reservfondiga,” sõnas Pentus-Rosimannus. „Sama ettepanek sisaldab ka võimalust taotleda näiteks keskkonnainvesteeringute keskuselt toetust kahjude osaliseks katmiseks.”
Nendest ettepanekutest hoolimata seisab jahiseaduse eelnõu keskkonnakomisjonis praegu paigal. Nii maaomanikud kui ka jahimehed kahtlustavad ühe poole kasuks tugeva lobi tegemist – metsaomanikud töötlevat Reformierakonda, jahimehed jällegi Isamaaja Res Publica Liitu (IRL).
Veel eile ennelõunalgi arutas Reformierakonna ja IRL-i töögrupp jahiseadust ning selle suurimat probleemipesa, ülalkirjeldatud ulukikahjude hüvitamise süsteemi. Keskkonnakomisjoni esimees, IRL-i fraktsiooni kuuluv Erki Nool ütles, et tema on siiski optimistlik: ülejärgmiseks nädalaks võiks eelnõu olla taas komisjonis ning pärast ligi 50 muudatusettepaneku läbihääletamist minna edasi teisele lugemisele.
„Kõik need ettepanekud ei ole sisuliselt erinevad, aga peame need kõik läbi hääletama. Komisjoni jõuab eelnõu tagasi siis, kui mõlema erakonna poolt on olemas võimalus kompromissile jõuda,” sõnas Nool, kelle arvates peaks keskkonnaministri viimati välja pakutud lahendused olema vastuvõetavad nii maaomanikele kui ka jahimeestele.
Samasse komisjoni kuuluv Reformierakonna fraktsiooni liige Tõnis Kõiv sõnas Eesti Päevalehele, et eilsel töögrupi kohtumisel keskenduti detailselt ulukikahjude hüvitamise teemale. Kuhu täpselt arutelus jõuti, ei soovinud ta veel avaldada. Seda, et ulukikahjude teemal läheks lahkarvamuste piir kahe erakonna vahelt, Kõiv ei kinnitanud.
„Siin on kaks poolt: maaomanikud ning jahimehed. Eelnõu toetub lihtsale alusele – Eesti on omanike riik, kus omanik otsustab, mis tema maa peal toimub. Teisel poolel olijatest osa aga arvab, et nende tsunftiasjad on sellest tähtsamad,” tõdes Kõiv. „Võib-olla teen siin kellelegi liiga, aga jahimeeste seas on tekkinud rühmitused, kes raevukalt kõike vaidlustavad. Ulukikahjude probleemi nähakse pigem suuremana kui see tegelikult on. Enamikus Eestist teevad jahimehed ja maaomanikud koostööd ja kõik toimib.”
Kelle õlule reserv?
Koalitsiooni arutelusid kõrvalt vaatav, aga keskkonnakomisjonis taas sõna sekka öelda saav demokraatide ühenduse liige Rainer Vakra sõnas, et eelnõu esitati riigikogule kiirustades. Tema sõnul survestas valitsus 1. märtsi tähtaega, kuna praegu kehtiv jahiseadus nõuab, et 1. märtsiks oleksid kõik jahimaad korraldatud.
„Demokraatide ühendus, SDE, Keskerakond ning IRL fraktsioonid on otsustanud, et ulukikahjude kompenseerimiseks on vaja luua kahjude reserv. Reformierakond on loonud eelnõus ebaõiglase konstruktsiooni ja tahab kogu vastutuse ulukikahjustuste kompenseerimisel jahimeeste õlgadele panna,” sõnas Vakra. „Jahipidamine on keelatud või oluliselt piiratud erinevatel andmetel umbes 100 000 hektaril. Jahimehed ei saa siin minu arvates täit vastutust kanda.” Reformierakond on aga vastu sellise reservi loomisele, kuhu panustaks ka riik, ja see on ka koalitsiooni suurim erimeelsus jahiseaduse suhtes, leidis ta.
Umbes 11 000 jahimehe huve esindava Eesti jahimeeste seltsi tegevjuht Tõnis Korts ütles, et kui kahte esimest kompromissettepanekut nad toetavad, siis ulukikahjude korra osas on nad teist meelt. Nimelt peaks jahimeeste arvates siiski riik ulukikahjude kompenseerimises osalema. „Meie arvates peaks ulukikahjude hüvitamises osalema kõik kolm poolt: jahimehed fondi maksete tegijana, maaomanik omavastutuse ning riik vähemalt fondi haldamisega seotud kulude katmise kaudu,” osutas Korts.
Seejuures oleks jahimeeste nägemuses maaomanikel, kellel on näiteks sead kartulipõllul või siis kitsed ja põdrad metsakultuuride kallal maiustamas käinud, edaspidi õigus hüvitist taotleda vaid siis, kui omanik on kokkuleppega lubanud oma maal jahti pidada.
Suuremad ootused
Korts tõi ühtlasi esile, et seltsi rehkenduste järgi laekuks jahimeestelt fondi aastas ligi 800 000 eurot, millest suurusjärgus 500 000 eurot oleks pindalapõhised maksed ning ülejäänud osa moodustaks jahimeeste aastamaks ehk n-ö pearahast laekuv summa.
Ühe organisatsioonina maaomanike huvide eest seisva Eesti erametsaliidu tegevdirektor Priit Põllumäe nentis, et arutletav kahjuhüvituse kord ei lahendaks sugugi praegusi probleeme. „Hüvitise määr oleks 100 eurot hektari kohta. Kui aga metsakultuur süüakse sõraliste poolt praktiliselt 100-protsendiselt tühjaks, siis maksimaalne hüvitise määr kataks taimede hinda ja uue kultuuri rajamise kulusid arvestades heal juhul vaid 10% kogu kahjust,” tähendas Põllumäe. «Tegelikult liigume sellega praegusest olukorrast, kus jahimehel puudub igasugune vastutus, olukorda, kus neil on ülimalt piiratud vastutus.”
Kuid sellest hoolimata tunnistas Põllumäe, et erametsaliidule on keskkonnaministeeriumi kompromissettepanekud vastuvõetavad, sest sellega astutaks ikkagi väike samm edasi. «Loomulikult olid meie ootused suuremad, kuid eks me saame aru, et valmisolekut radikaalseteks muudatusteks täna pole,” sõnas Põllumäe. «Tegelikult tooks jahiseaduse uuendused kaasa vaid kosmeetilised muutused. Suurtest ümberkorraldusest saaksime siis rääkida, kui maaomanikel endil tekiks õigus jahipiirkondasid moodustada, kus nad saaksid ise jahti pidada või siis need mõnele jahiseltsile välja rentida.”
Venimine tõi kohtuhagid
Uue jahiseaduse jõustumise venimisest tingitud juriidilist segadust kinnitavad ilmekalt mitmed jahimeeste poolt keskkonnaministeeriumi vastu esitatud kohtuhagid.
Ühtekokku nelja Läänemaa jahindusorganisatsiooni ühishagis osalenud Läänemaa jahindusklubi juhatuse liige Hugo Peterson kirjeldas, et praegune, 2003. aastal jõustunud jahiseadus nägi ette, et selle aasta 1. märtsiks vormistab keskkonnaministeerium kunagised rendijahipiirkonnad ümber jahipiirkondadeks, koostades nende koha jahikorralduskavad ning avaldades ka nende piirikirjeldused. 64 piirkonda jäid aga 1. märtsiks ümber vormistamata.
Peterson sõnas, et hagi sai ministeeriumi vastu esitatud selleks, et sundida keskkonnaministrit tegema seda, mida praegune seadus nõuab. „Kasutusõiguse luba sellistel piirkondadel on, aga põhja sellel, millel see luba toimiks, märtsi algusest nagu enam polnud,” viitas Peterson, milline juriidiline vaakum jahimeeste hinnangul tekkis.
Noarootsi jahimeeste seltsi, Haapsalu jahiseltsi, OÜ Metlini ja Kasari jahiseltsi, Põltsamaa jahiseltsi, tulundusühistu Põltsamaa jahiselts, Laiuse jahiseltsi ja Oti jahiseltsi ning Viljandi jahimeeste liidu kaebused jättis kohus rahuldamata, kuna keskkonnaministeeriumi selgituste kohaselt on korraldamata jäänud jahipiirkondades võimalik siiski jahti edasi pidada. Kuigi uus jahiseadus pole veel jõustunud.
Eestisse tuleb aastas jahtima 5000 turisti
••Jahikorraldus välisturistidele on tulus äri – jahituristid peavad Eestis mõne looma küttimise eest tasuma üüratuid summasid. Näiteks 20 000 hektari suurusel Rägavere jahialal küsib Vihula mõis maist septembrini juba kolmepäevase majutuse, söögikordade, litsentside, koerte eest maksimaalselt 745 eurot inimese kohta.
•• Kui turist laseb üle l0-kilogrammiste trofeesarvedega põdra, läheb see talle maksma üle 3000 euro, enam kui 10-kilogrammiste sarvedega punahirv aga juba üle 4500 euro. Üle 200 kilogrammi kaaluva karu laskmine maksab 4000 eurot.
•• Välismaiseid, enamasti varakaid jahimehi need hinnad ei kõiguta ja Eestis käib aastas umbes 5000 jahiristi. Kogu see summa ei lähe jahiseltside kasumiks, teenitud raha eest täidetakse loomade söödaplatse, hooldatakse jahitorne jms.
•• Näiteks põder külastab 40. aastates kuusikut igal aastal ja kahjustab koort umbes 10% puudel. Parimal juhul kaotatakse tüükapalgi küttepuuks muutumise läbi kolmandik puu väärtusest, halvimal juhul kaasneb põdrakahjustusega tormimurd ja üraskikahjustused.