Metsapõlengutel kasutatakse rohkesti eritehnikat
09.10.2013
Metsapõlengute tõrjumisel on päästeamet kasutusele võtnud rohkesti uut tüüpi eritehnikat. Lõhkevad voolikud on nüüdseks möödanik.
„Vahetuse saabudes ja transporti oodates selgus, et olime teinud hea valiku esimestena püti otsast alla hüpates. Tagumise otsa meesteni polnud vesi ikka pidevalt jõudnud ning kui sellega kaasnes ka närviline autojuht, kes pumpamiseks piisava vee kogunemisel kohe pumbal tuurid põhja lõi, siis koosneski päev enamasti vee ootamisest ja järgmisena survega lõhki löönud voolikute vahetamisest.” Niimoodi kirjeldab Ott Pommer Vihterpalu metsapõlengu kustutamist, kus ta vabatahtlikuna mitmel päeval kaasa lõi. Sel moel toimiti aastal 1997 ja kõnealused voolikud, mis survega lõhki plaksatasid, olid enamjaolt Rootsist humanitaarabina saadud. Päästeameti planeerimise talituse ekspert Peeter Eylandt muheleb tolleaegset meenutust kuulates ja tõdeb, et lõhkevad voolikud on nüüdseks möödanik.
Viis aastat tagasi hakkas päästeamet Euroopa Liidu toel ehitama Kose logistikakeskust päästevaru ja -meeskonna varustuse hoidmise tarvis, ühtlasi algas siis ka uue varustuse hankimine. Eelkõige seisneb erinevus „enne” ja „pärast” varustuse vahel esiteks selle logistikas ja transpordis ning teiseks muidugi ka varustuses endas. Päästevarustuse ladustamisel ja transportimisel on kasutusel konteinersüsteem, mistõttu saab vajalikud tarvikud kiiresti sündmuskohale viia ja neid ei ole tarvis hakata eelnevalt komplekteerima. Konteinerite logistikasüsteem on suures osas üles ehitatud matrjoškadega analoogsel põhimõttel, kus väiksem konteiner mahub suurema sisse. Eylandti sõnul läheb suurde autosse kolm keskmist konteinerit ja igasse keskmisse omakorda kolm väikest.
„Vabastame selle süsteemiga palju tehnikat – meil pole tarvis kolmekümmet konteinerautot, vaid näiteks kolme, mis toimetavad konteinerid sündmuskohale,” tõdeb ta. Liin maha neli korda kiiremini Metsapõlengute kustutamise on alati raskeks teinud põlengupaigale ligipääsetavus, et üldse saaks kustutusvee leekideni. Voolikuliinide mahapanek on seni käinud suuresti kondiauru abil. Selleks, et liinid metsa saaksid, on vaja läinud väga paljude inimeste tööjõudu. Näiteks tüviliini (see on voolikuliin, mis hargneb pumbaliinist ja millest omakorda lähtuvad joatoruga tööliinid) mahapanekuks toodi tüvivoolikud masinaga võimalikult kaugele metsa.
Mehed võtsid voolikurulli, mille tavapikkus oli kakskümmend meetrit, kerisid selle lahti ja marssisid järgmise järele. Iga kord aga tuli liini mahapanijatel edasi-tagasi kõndida üha pikem maa, et kõik voolikud paika saada. Lisaks tuli iga voolik ükshaaval teisega ka ühendada. Uue konteinersüsteemi puhul võtab multiliftsüsteemiga konteinerveok päästetöödele sõites peale suure taara (kaal kuni 10 000 kg) ja viib selle sündmuskohale võimalikult lähedale. Seal ootab ees Rootsi riigilt abina ja meie kaitseväelt kingituseks saadud ning päästeameti näpunäidete järgi ringi ehitatud roomiktransportöör Bandwagen. See masin, millel on ka oma tõsteseade, võtab peale suures taaras peituva keskmise taara (kaal kuni 1400 kg) ja sõidab nendega mööda sihti metsa. Sihi otstes ootavad ATV-d, mis võtavad peale keskmises taaras peituvad kolm väikest taarat – iga ATV ühe (kaal kuni 400 kg). Ühe väikese konteineri sisuks on näiteks kakskümmend 40-meetrist voolikut 800-meetrise voolikuliinina, milliseid ATV-1 liikudes hakatakse metsa alla maha laotama. Ühendada tuleb iga neljakümne vooliku järel, mitte iga voolikut eraldi ning sel moel saab voolikuliini maha kuni neli korda kiiremini ja vaid kahe mehe abiga.
Ühele Bandwagenile on peale ehitatud ka spetsiaalne tõsteseade, millega on võimalik liigutada kuni pooleteise tonnist raskust. Peeter Eylandt märgib, et täpselt niisugust tõstesüsteemi, mis päästeameti Bandwagenil peal on, rohkem maailmas ei olegi – see on valmistatud just eestlaste soovide kohaselt. Tegemist on tõstukiga kastiga, mida on võimalik Bandwagenilt eemaldada ja mis saab töötada iseseisva punktina, ilma roomikmasinata. Kuna Bandwagen saab sõita teedeta maastikul, on see metsapõlengutel hädavajalik abimees.
„Kust Bandwagen läbi ei mahu, läheb ATV ja sealt, kust ATV läbi ei mahu, läheb Argo, mis saab pöörata ka täisnurga all,” osutab Eylandt, et vastavalt olukorrale on eri lahendused võtta. Kiirelt transporditav, paigaldatav ja konteinersüsteemina kasutatav on ka muu õnnetustel vajaminev varustus, mitte üksnes eelkirjeldatud kustutusvahendid. Näiteks remondikonteiner, et vajadusel kohapeal pisiparandusi teha; juhtimiskonteiner, et päästetöid korraldada; hügieenikonteiner, kus pritsimehed ja vabatahtlikud pesta-riietuda saavad; olmekonteiner, kus viivuks hinge tõmmata jms. Konteinersüsteemina paigutatud ja osaliselt Eestis valmistatud varustuse hulgas on uued välitelgid, katlad, elekt-rigeneraatorid, duširuumid, välisöökla, voodid, valgustid, erinevad tööriistad ja muu vajalik täiesti iseseisvaks tegutsemiseks päästesündmusel.
Mõeldud on ka päästjate töötingimustele
Eelkirjeldatust lähtub ka varustuse „enne” ja „pärast” olemuse vahe. Lisaks sellele, et varustus on konteinersüsteemina komplekteeritud ning seetõttu operatiivselt sündmuskohale transporditav ja käsitsetav, on mõeldud ka päästjatele, kes rasketes oludes töötavad. Olmekonteinerid olid esimesed, mis päästeamet sel eesmärgil soetas. Kui kolmteist aastat tagasi juhiti Vihterpalus päästetöid staabiks kohandatud bussist, siis täna on selleks puhuks olemas juhtimiskonteiner, kus on töölauad koos sülearvutitega, interaktiivsed telerid, raadioside, diktofonisüsteem, väline kaamera, valjuhääldid, ilmajaam ja lokaalne internetiside. Elektritoide saadakse generaatorilt, võimalusel ka elektrivõrgust, mistarvis on neis olemas elektriarvestid ning mis võimaldab voolu võtta kasvõi sündmuskoha ligiduses asuvast majapidamisest.
Kogu juhtimis- ja olmekonteinerite sisustus toimetatakse kohale konteineriga, mille suudavad kaks meest töökorda seada umbes veerand tunniga. Konteinerite sisustus on pakitud selle keskmisesse ossa. Juhtimis- ja olmekonteinerid on ehitatud kolm ühes põhimõttel, nii et ühest konteinerist saab ehitada kolm korda suurema ruumi. Lahtivõetuna on põrandapinda 36 ruutmeetrit ja sellele mahub kuusteist meest. Konteinereid võib omavahel ka liita ja tekitada nii ühe suure ruumi. Eylandt märgib, et suurõnnetustel saab üles seada terve konteinerlinnaku, kus on võimalik süüa, magada, seadmete pisiremonti teha, meditsiinilist abi osutada jmt. Päästeametil on ka baaslaagri konteiner, milles on varustus viiekümnele inimesele – telgid, voodid, riidepuud, magamiskotid ja isegi telefonide laadijad. Kohapeal on võimalik majutada kuni sada inimest. Pesemiseks paigaldatakse eraldi hügieenikonteiner. Aga kempsud tellitakse sündmuskohale Cramolt.
„Näita mulle meest, kes pärast kustutamist veel kempsu tühjendaks,” põhjendab sellist otsust Eylandt. Kokku on päästeametil 154 konteinerit, osa neist asuvad erinevates komandodes, Kose logistikakeskusse mahub kolmkümmend konteinerit pluss osa täiendavast varustusest, ülejäänud on Eesti erinevates komandodes. Harjutamine teeb meistriks Metsapõlengul, nagu põlengutel üldse, loeb kiirus ja seetõttu reageeritakse alati kohe suurte jõududega. Üleliigseid masinaid jõuab alati tagasi saata. Kose laos paikneva päästetööde varu kasutamiseks on päästeamet kehtestanud omaette korra.
„Kõigepealt tegutseb kohalik komando ja kui tegemist on suure õnnetusega, võetakse kasutusele päästekeskuse ja naaberkomandode varud ning kui ikka ei piisa, siis läheb käiku Kose lao varustus,” selgitab Eylandt. On ka teine variant -kui tegemist on suurõnnetusega, mille puhul läheb lisavarustust tarvis, tellitakse see kohe Koselt sündmuskohale. Igas regioonis – neid on neli – on oma metsakustutuskomando, kus asub vastav tehnika ja ka vastava väljaõppe saanud meeskond. Eylandti sõnul on Eestil olemas kahe 500-hektarilise metsapõlengu kustutamise valmidus oma tehnikaga ja ehkki 95% ulatuses varustus n.-ö. seisab või teevad päästjad sellega trenni, ei oleks hetkel, kui õnnetus juhtub, vajalikke päästevahendeid ju kuskilt mujalt võimalik hankida. Need peavad ikka igal riigil endal olema, nagu ka varustust käsitseda oskavad mehed.
Õppimine ja harjutamine kuulub päästjate igapäevatöö juurde. Õppepäevadel harjutab „orkester” kokkumängu ehk nagu Eylandt tabavalt võrdleb, peab pillimees enne orkestrisse minekut oskama viiulit mängida või trummi lüüa. Nii ka päästetöödes – igaüks ei peagi kõiki „instrumente” käsitseda oskama, ent iga mees peab teadma, milline on tema tegevus õnnetuse puhul. Metsapõlengute päästetöid reguleerivad metsakustutusplaanid, mis on koostatud keskuste kaupa. Kirjas on täpselt kus ja missugune päästeameti tehnika asub ning päästjate andmed, aga ka teiste asutuste ressursid – näiteks OÜ Vooremaa Teede masinapark ja vastavate töötajate, samuti kaitseliidu, Punase Risti ja riigimetsa majandamise keskuse ametnike kontaktid ning täpse juurdepääsu kirjelduse ja GPS-i koordinaatidega veevõtukohad.
Varustuse täiendamine kestab. Näiteks plaanib päästeamet nelja uue Bandwageni ostu, kuna olemasolevad (neid on kaheksa) on juba auväärses eas (aastast 1984). Eylandt märgib, et tarvilik oleks Bandwagenile luua ka inimeste vedamise võimalus, selle vajaduse näitas ära lumetorm Monika. Samuti on soov, et igal päästekeskusel oleks tõstukiga Bandwagen, hetkel on selliseid vaid üks. Esimene suurem metsapõleng Ajast, mil päästeamet uut tehnikat soetama asus, oli kõigevägevam meie metsi kuni tänavu suveni põlengutest hoidnud, ent 8. augustil süttis tõenäoliselt kaitseväe laskeharjutustest Kloogal mets. Kuna eelnevalt oli pikalt püsinud põuane aeg, levis tuli 145-le hektarile rabapinnale ja metsanoorendikule, oma osa põlengu levikule andis ka pidevalt suunda muutev tuul.
„See tingis olukorra, kus sündmuskohal töötavad meeskonnad olid pidevalt sunnitud enda ja varustuse positsiooni tule takistamiseks muutma,” selgitab Põhja-Eesti päästekeskuse vanemoperatiivkorrapidaja Leonid Pahhutši. Eritehnikat oli tema sõnul sel põlengul kasutusel rohkesti. Näiteks Bandwageneid oli kolm, lisaks ATV-d. Päästetöödel osales ka politsei-ja piirivalveameti kopter, millega tuvastati põlengukoldeid, hinnati põlenguala ulatust ja kustutati ka tuld. Sündmuskohale moodustati baaslaager, kuhu toodi hügieeni- ja ööbimiskonteiner ning tualetid. Samuti anti vabatahtlikele kustutajatele vajalik varustus.
„Juhtimiskeskkonna loomiseks piisas seekord juhtimisbussist,” märgib Pahhutši. Esimesel päeval tegutses viiskümmend päästetöötajat ja kaks vabatahtlikku meeskonda, samuti kaitseväelased. Teisel päeval võttis kustutustöödest osa kaheksateist päästetöötajat ja vahepeal ka kakskümmend kaitseväelast. „Antud õnnetuse likvideerimisele oli kaasatud nii palju inimesi ja tehnikat, kui seda tingis sündmuse areng ja ulatus,” ütleb Pahhutši. „Kordagi ei tekkinud olukorda, kus ei saanud rahuldada nende vajadusi.” Tema ütlust mööda olid Klooga kustutustööde tõhususe indikaatoriteks järgmised asjaolud: meeskonna toitlustamine suudeti korraldada juba viiendal tunnil; rikki läinud tehnika asendati jooksvalt uuega, paralleelselt oli korraldatud ka remont; kustutamisel osalevaid päästetöötajaid vahetasid välja linnakomando päästjad; kohal olnud juhtimisgrupp tagas ka mujal toimuvate sündmuste (9. augusti varahommikul süttis Reolas rehvide taastamise tehase tootmishoone) lahendamise nõutaval tasemel.
Põleng likvideeriti teise päeva, s.o. 9. augusti, õhtuks. Kaamerad aitavad põlenguid avastada Kuus aastat tagasi paigaldas riigimetsa majandamise keskus Läänemaa ja Harjumaa piirile elektroonilise tuleseiresüsteemi -Vihterpalu metsad ja rabad on läbi aegade olnud väga tuleohtlikud. Seiresüsteem koosneb viiest punktist, kus valvekaamerad on paigutatud EMT, Elisa ja Elioni sidemastide tippu. 360° pöörleva kaamera tööraadius on kuni kakskümmend kilomeetrit ja põlengu-koha määramise täpsus 10-20 meetrit. Süsteem katab 1750 km2 Harjumaa ja Läänemaa metsadest. Tuleseiresüsteemi tarkvara võrdleb digipiltide muutusi ja võimaldab avastada tulekahjusid juba algstaadiumis.
Läänemaa metsaülema Tanel Ehrpaisi sõnul jälgivad tuleohtlikul ajal kaamerapilte ka operaatorid, kuna kuival ajal võib teetolm süsteemi häiresse ajada. Pärast seiresüsteemi paigaldamist leidis suurim põleng aset 2008. aastal, mil tules hävis 800 hektarit metsa. Tollal avastas põlengu esimesena möödakäija, kes päästeametit teavitas, ent kuus minutit hiljem andis häire ka tuleseiresüsteem.
Kaks aastat tagasi avastati kaamerate abil rabapõleng. Vihterpalu tuleseirekaamerad on seni ainsad Eestis. Põlenguriski maandamiseks on RMK oma lõkkekohtadele paigaldanud säde-mepüüdjaga kaetud tulealused, kokku on neid 309. Päästeamet kuulutab peadirektori käskkirjaga igal aastal põlengute ennetamiseks välja tuleohtliku aja. Tänavu algas see 1. mail. Tuleohtlik aeg saab läbi enamasti septembrikuus. Sel ajal võib looduses tuld teha ainult selleks ette nähtud kohtades. Matkajatel ja metsas liikujatel on lõkke tegemisel ja grillimisel soovitav kasutada RMK lõkkekohti. Järgima peab tuleohutusnõudeid. Põuaga võib päästeamet välja kuulutada ka väga suure tuleohuga aja.
Ennetus- ja tuleohutusjärelvalve valdkondade pressiesindaja Annika Koppeli sõnul ei tohi siis metsas teha lõket, kasutada grilliseadet (grillida) ja suitseda. Metsaseaduse §34 annab kohalikule omavalitsusele õiguse metsapõlengute ärahoidmiseks keelata metsa kasutamise puidu saamiseks, kõrvalkasutuseks, jahinduseks, teadus- ja õppetööks ning rekreatsiooniks. Ka võib kohalik omavalitsus võõras metsas viibimise tuleohu korral üldse ära keelata.
Allikas: Eesti Mets, Kristiina Viiron (Eesti Päevalehe ajakirjanik)